”Norska polisens it-system svek”

2012-08-13 13:17  

Polisens it-system fallerade allvarligt under norska terrorangreppet den 22 juli 2011. Rikslarm efter gärningsmannen Anders Behring Breivik gick ut för sent och varningar kom aldrig fram till andra polisdistrikt i tid.

I dag berättade den norska 22-julikommissionen om utvärderingen av bland andra polisens insatser under de våldsamma terrorattentaten i Norge den 22 juli förra året. Dels sprängdes regeringskansliet i Oslo av en bomb, dels sköt gärningsmannen ihjäl ungdomar och vuxna på ön Utøya. Sammanlagt dog 77 personer.

Mycket gick väldigt fel. Bland de många slutsatserna märks saftig kritik mot polisens it-system.

Bättre kommunikationsmöjligheter hade kunnat innebära att gärningsmannen stoppats tidigare, enligt kommissionens ordförande Alexandra Bech Gjørv, känd norsk advokat och företagsledare.

Hon uppgav i dag bland annat att systemet för rikslarm "svek allvarligt". Efterlysningar med beskrivningar av gärningsmannen och det fordon han färdades i sändes ut för sent - och varningar kom inte fram i tid till polisdistrikten.

Ett exempel: Efter det första terrordådet mot det norska regeringskansliet i Oslo, fick polisen snabbt information från regeringskansliets underjordiska bevakningscentral om terrordådet och att en man strax innan parkerat en vit varubil i kvarteret.

Ungefär tio minuter senare därefter fick man också ett telefonsamtal från ett vittne som sett en man stiga in i en grå varubil. Vittnet noterade registreringsnumret VH2465 och vidarebefordrade detta till polisen.

-Poliskvinnan som mottog tipset gick med det nedskrivet på en gul lapp till polisens operativa ledningscentral. Där blev lappen liggande i 20 minuter innan någon såg den, berättade Alexandra Bech Gjørv i dag vid presentationen av kommissionens rapport.

Ändå tog det en hel timme innan polisens sambandcentral i Oslo fick informationen - och två timmar innan övriga distrikt nåddes av den, sa hon.

Inte heller tog man beslut att utlösa terrorlarm.

Hon säger också att polisens operationscentraler var sårbara och betecknar polisens it-system som svaga.

Tidigare utredningar, som en rapport från det norska justitiedepartementet 2010, hade dock flaggat för att polisens hade kommunikationsproblem.

Man hade varnat för föråldrade it-system och driftsstörningar.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt