Digitalisering
Mobil plånbok väcker vrede
Svenska folket rasar mot de fyra mobiloperatörernas nya plånbokstjänst Wywallet. På Facebook finns numera gruppen ”Wy Wywallet???”
Wywallet, mobiloperatörernas nya mobila plånbok, fick en katastrofal start. Först krånglade tekniken. Sedan blev det folkstorm när meddelandet om att man ”måste” skaffa Wywallet för att kunna göra sms-köp började dyka upp i mobilen.
Kommentarerna på Wywallets Facebooksida fylldes snabbt av förbannade och förvirrade mobilkunder. En kritiker bildade Facebook-gruppen ”Wy Wywallet???”.
Adam Hasslert ångrar formuleringen i meddelandet som skickades ut till de sms-köpande kunderna. Han är marknadschef på 4T, som ägs av de fyra mobiloperatörerna och ansvarar för sms-betalningstjänsten Wywallet.
– Det står inte längre att du ”måste” skaffa Wywallet för att göra sms-köp eftersom det upplevdes som hårt, säger han.
Beskedet var dessutom felaktigt.
En kund som vill använda någon annans sms-betaltjänst ska registrera sig där, och inte hos Wywallet. Än så länge finns bara ett fåtal konkurrenter, men de väntas bli fler.
Många har också ifrågasatt det nya kravet på registrering. Men det beror på nya regler och gäller oavsett vilket bolag som hanterar sms-köpen. Förklaringen är den nya betaltjänstlagen och lagen om elektroniska pengar som ska förhindra penningtvätt. Och lagen gör inte skillnad på små och stora betaltjänster.
Enligt de nya reglerna får endast betalinstitut erbjuda betaltjänster i framtiden. Därför gick de fyra stora mobiloperatörerna samman och bildade ett gemensamt betalinstitut, 4T.
Kritiken gäller också avtalsvillkoren, som tillåter Wywallet att spara och dela information om uppköpen med sina samarbetspartner. Det handlar om namn, personnummer, adress, datum för inköpet, handlarens namn och kreditbelopp. För att slippa detta måste kunden skicka en skriftlig anmälan med vanligt brev. 4T uppger nu att det också kan ske via e-post.
Adam Hasslert på 4T försvarar sig med att Google, Facebook och Apple har liknande avtal.
– Apple delar även med sig av information om var kunden befunnit sig vid olika tillfällen.
- Vi vill inte lämna ut uppgifter om positionering. Det tycker vi är för integritetskränkande. Vi vill bara kunna erbjuda våra kunder mervärde. Om du gjort ett köp i dagligvaruhandeln, ska du kunna få en förfrågan om du vill ha något rabatterbjudande.