– Jag ringer från flyget

2010-02-16 23:00  
Så fungerar mobilen ombord (klicka på bilden).

På fler och fler flygplan kan man nu ringa med mobilen. Men alla flygbolag nappar inte – medan Ryan Air utrustar samtliga plan med tekniken avstår SAS helt för att passagerarna har sagt ifrån.

Att det normalt råder mobilförbud på flyg beror på att mobilerna kopplar upp sig mot mobilnät på marken med högsta signalstyrka, vilket kan störa flygplanets utrustning. Men med en lokal basstation och störsändare ombord kan de nu användas utan problem (läs Ny Tekniks test här).

Tidigt ut är Ryan Air, som sedan ett år använder teknik från schweiziska Onair, delägt av flygplanstillverkaren Airbus. Och Ryan Air tvekar inte - målet är att utrusta flygbolagets samtliga 170 flygplan.

SAS å sin sida avvaktar.

– Vi har gjort undersökningar och kommit fram till att våra kunder önskar att man inte får använda mobilen ombord för att det är ett störande moment, säger Anders Lindström, presstalesman på SAS.

Men enligt Onair vill 93 procent av dem som använt tjänsten ha den på alla flyg. Och Onairs huvudkonkurrent Aeromobile, som nyligen blev ett dotterbolag till Telenor, uppger att mer än 40 procent av passagerarna på vissa flyg med Malaysia Airlines använder tjänsten. Detta trots att samtalen kostar mellan 20 och 40 kronor per minut.

I december 2007 startade Air France och Onair världens första test med mobiler ombord. Men i?dag har flygbolaget inga planer på att gå vidare, trots att framförallt möjligheten med sms var en succé.

– Det är ingen prioritet att lansera någon uppkoppling med data eller mobiler i?dag. Flygresan ska vara en lugn stund, säger Marina Tymen på Air Frances pressavdelning.

Aeromobile, som blev först i världen med en kommersiell mobiltjänst med Emirates Airline i mars 2008, slåss nu om marknaden med Onair.

De två företagen har sin teknik på ett sextiotal plan var, och har flera stora flygbolag på väg in, bland annat Lufthansa.

Samtidigt börjar Onair även med internet via trådlöst nät ombord – en tjänst som försvann från bland annat SAS när teknikbolaget Connexion by Boeing la ner sin verksamhet 2006.

Läs Ny Tekniks test av tjänsten här.

Onair och Aeromobile

Onairägs av Airbus och teknikleverantören Sita och har utrustat 63 flygplan hos TAP Portugal, Ryanair, British Airways, Royal Jordanian, Qatar Airways, Wataniya Airways.

Aeromobile, sedan i januari dotterbolag till Telenor, har sin teknik på 68 plan från Emirates Airline och Malaysia Airlines.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt