Grimvall: Mer träning behövs i matte

2013-12-05 09:59  
Göran Grimvall. Foto: Jörgen Appelgren

Att svenska elevers mattekunskaper blir allt sämre märks även på högskolan. För lite träning gör att uppgifterna tar längre tid att lösa, säger professor Göran Grimvall.

I mer än 30 år har professor Göran Grimvall utmanat Ny Tekniks läsare med sina miniproblem.

Han ser allvarligt på att resultaten forsätter nedåt i den senaste Pisa-undersökningen.

- Det mest förskräckliga är inte resultaten i matte och naturkunskap, utan att även läsförståelsen blir sämre. Då kan man inte heller ta till sig naturvetenskapens svåra språk, säger Göran Grimvall.

Uppgiften med dropphastigheten som många svenska elever hoppade över är ett bra exempel på en uppgift som kräver mycket träning för att lösa. Den går inte att klara med allmän begåvning, utan man måste "veta hur man gör".

- Min erfarenhet som lärare vid KTH är att många elever arbetar oerhört långsamt eftersom de inte är vana vid mängdträning utan har nöjt sig med att försöka "förstå". Vi kan jämföra med läsning. Det är en sak att "kunna läsa", och en annan sak att snabbt kunna ta till sig innehållet i en text.

En förklaring är att det i dag är så mycket som konkurrerar med studierna på alla nivåer, tror Göran Grimvall.

- Det är mycket som drar. Dagens studenter har till exempel helt andra möjligheter till fritidsaktiviteter jämfört med tidigare generationer.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt