Digitalisering

Fel i databasen gjorde bankomater generösa

I förra veckan kunde Swedbank-kunder övertrassera sina konton och få ut mer pengar än de borde i bankomaten. Ryktet om de felande utbetalningarna spred sig – och överdrevs snabbt.

Publicerad

Bankomaternas oväntade frikostighet började med ett fel i en databas för korttransaktioner. Det hindrade kunder från att genomföra internetbetalningar med sina kort, och att ta ut pengar från bankomater. När Swedbanks tekniker åtgärdade felet fick det den oönskade konsekvensen att de som tog ut kontanter kunde få ut mer än de hade på sina konton.

– Under processen att rätta till felet var det under en tid möjligt att ta ut mer än kunderna hade på sina konton, men inte så mycket pengar som påståtts i vissa medier och på sociala medier, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här