Fel däcktryck bakom dödsolyckor med minibussar

2005-05-27 13:55  

De allra flesta minibussar som används för att köra idrottslag till matcher har felaktigt tryck i däcken. Det är orsaken till flera svåra dödsolyckor, anser amerikanska trafiksäkerhetsverket.

Tre fjärdedelar av alla minibussar för upp till 15 passagerare har något däck som har felaktigt lufttryck, visar en undersökning gjord av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA.
 
Om en sådan buss är lastad med tio passagerare eller fler ökar risken för att bussen ska slå runt vid en häftig undanmanöver tre gånger jämfört med om färre än fem personer sitter i bussen, visar undersökningar.
 
Kontroller har visat att 74 procent av den här typen av fordon hade ett däck som antingen hade 25 procent för lågt, eller lika mycket för högt lufttryck.
 
NHTSA uppmanar både förare och passagerare att inför en färd som första åtgärd kolla att lufttrycket är korrekt.
 
Dessutom uppmanas alla i bussen att använda säkerhetsbälte. 80 procent av dem som dött i olyckor med minibussar mellan 1990 och 2003 var inte fastspända. Vid olyckor där bussar slagit runt och passagerarna använt säkerhetsbälten överlevde 91 procent, rapporterar Detroit News.
 
Även i Sverige är det populärt att hyra den här typen av små bussar i samband med att idrottslag ska ut på turneringar. Flera svåra olyckor har inträffat på de svenska vägarna med busstypen.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt