Detta skiljer Facebooks sök från Googles

2013-01-17 09:41  

Facebooks nya sökfunktion påminner mycket om Googles vänbaserade sökfunktion som lanserades för precis ett år sedan. Men det finns flera viktiga skillnader.

När Facebook i veckan lanserade funktionen "innehållssökning" eller "graph search" väckte det stor uppmärksamhet, och en del har uppfattat det som en utmaning mot Google.

Med sökfunktionen som ännu bara är öppen för en mindre grupp användare går det att söka exempelvis efter restauranger där vänner varit eller efter bilder från en viss period.

Inte lika uppmärksammat är att Google för nästan precis ett år sedan lanserade en liknande funktion under namnet "Search, plus Your World", där sökresultaten utgår från information från användarens vänner i det sociala nätverket Google Plus.

Skillnaderna är dock väsentliga.

För det första är det relativt besvärligt att aktivera Googles personaliserade sökning. Det ska räcka att vara inloggad på Google och se till att det står "https" i början av adressen till Google, det vill säga att sökningen sker över en krypterad förbindelse, men ofta fungerar det inte.

Man kan också se till att personaliserad sökning är aktiverad i sökinställningarna.

När funktionen är aktiv i Google syns två knappar uppe till höger – en med en gubbe på och en med en jordglob, så att man kan välja mellan globala och personbaserade sökresultat.

Den andra skillnaden är att den personbaserade informationen ofta är sparsammare i Google än i Facebook eftersom fler använder Facebook flitigt för sociala kontakter.

En tredje skillnad är att Facebook åtminstone inledningsvis bara söker inom Facebook medan Google söker på hela webben.

Och en fjärde skillnad, som kanske är intressantast, är att Facebook tagit steget till naturligt språk i sökningarna. Man kan alltså skriva exempelvis "visa bilder på mina vänner där jag bor".

Utvecklingen med naturligt språk är väntad i alla söksammanhang och Facebook ligger alltså i framkant. Å andra sidan bör det vara lättare för Facebook eftersom endast ett begränsat antal sökningar ännu är möjliga.

Det är också möjligt att Facebook på sikt utvidgar funktionen utanför det egna nätet till alla sidor webbsidor där det finns element från Facebook – gilla-knappar, kommentarsfält, inloggning med Facebook mer mera – och till de sajter och tjänster som publicerar information på användarnas tidslinje, exempelvis vilka låtar användaren lyssnar på hos Spotify.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt