Bilen tappar status i mobilgenerationen

2014-09-26 15:01 Håkan Abrahamson  

Att äga en bil av ett visst märke blir allt mer ointressant för gruppen 18 - 34-åringar, visar en undersökning som Ford beställt.

Ford gav Frankfurts framtidsinstitut i uppdrag att undersöka inställningen till bilism och bilägande bland två tusen tyskar, av vilka hälften tillhör milleniegenerationen, född 1980 - 1990. Alltså en generation som vuxit upp med mobiltelefoni och internet.

Fortfarande anser en stor del, 91 procent, att bilen gör livet lättare att leva. Men bara 10 procent anser att bilen ger lyckokänsla.

67 procent av den yngre generationen anser att bilen i första hand ska vara praktisk och ändamålsenlig. 10 procent kan tänka sig att ha bil i bilpool, och anser att ett sådant gemensamt ägande kan lösa trafikproblem i storstäder.

55 procent önskar sig pålitliga bilar som håller länge och som är bränslesnåla. 41 procent tycker att elbilar är coola och 26 procent anser att el- och hybridbilar är avgörande för att göra bilismen grönare.

Annars är önskemålet i mobilgenerationen att bilen integreras mer i den uppkopplade världen. 54 procent vill använda navigationshjälpmedel, 41 vill ha realtidshjälp med att undvika köer.

43 procent har som viktigaste önskemål för en framtidsbil att den själv hittar en p-plats.

Och 31 procent anser det viktigast att bilen kan fickparkera själv.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS