Digitalisering

Bilen tappar status i mobilgenerationen

Att äga en bil av ett visst märke blir allt mer ointressant för gruppen 18 - 34-åringar, visar en undersökning som Ford beställt.

Publicerad

Ford gav Frankfurts framtidsinstitut i uppdrag att undersöka inställningen till bilism och bilägande bland två tusen tyskar, av vilka hälften tillhör milleniegenerationen, född 1980 - 1990. Alltså en generation som vuxit upp med mobiltelefoni och internet.

Fortfarande anser en stor del, 91 procent, att bilen gör livet lättare att leva. Men bara 10 procent anser att bilen ger lyckokänsla.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här