Bara tio bilförare fick testa att sms:a

2004-11-08 07:30  
Skeptisk krönikör

I dagarna förbjöds japanerna att prata i mobilen när de kör bil om telefonen hålls i handen. I stället måste de använda hands-free. Många av oss har väl observerat mobilpratande förare vingla, köra mot rött eller göra ruskigt snäva omkörningar.

"Att tala i mobil under körning är en säkerhetsrisk". Det konstaterar också den svenska regeringen i den nya propositionen om trafiksäkerhet som kokats ihop med stöd av vänstern och miljöpartiet och som i dagarna debatteras av riksdagen.

Men de drar en helt annan slutsats än den japanska regeringen:

"Med en förnuftig användning av mobiltelefon under körning tillsammans med en utvecklad mobiltelefonteknik vid körning bedömer regeringen att det går att begränsa säkerhetsriskerna."

Man kan undra vad "en utvecklad mobiltelefonteknik" är för något.

Är det att lyssna på de senaste nyheterna och knipa fast telefonen med hakan mot örat? Eller att kunna plåta en ko på vägen i all hast när man kör förbi och rattar med en hand? Eller att blixtsnabbt knappa in ett sms med ena handen och styra bilen med den andra?

Flera politiker har i motioner de senaste åren, och i år, krävt antingen krav på hands-free eller totalförbud för användning av mobiler under körning.

Men regeringen, v och mp är avvisande och lutar sig samstämmigt på en rapport gjord av Vägverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut som visar att det är mobilsamtalet i sig som stör föraren.

Av körexperiment i simulatorer framgår att det inte spelar någon större roll om mobilen hålls i handen eller om föraren använder headset. Man kan tycka att det logiska då vore att totalförbjuda mobilanvändning under körning.

Men det rekommenderar varken Vägverket eller regeringen, det vore ett för stort frihetsingrepp.

Men Japan är långt ifrån ensamt om att införa regler och begränsningar. Det finns totaltförbud i många länder, däribland Brasilien, Israel och Australien och krav på hands-free i exempelvis Storbritannien.

Enligt Vägverket är andra länders krav på hands-free troligen resultat av "andra ställningstaganden än rent vetenskapliga" - underförstått politiska.

Men frågan är om inte designen av Vägverkets egna körexperiment väcker liknande frågor.

Dessa krav ställdes på de 66 deltagarna som körde i simulatorerna:

* God syn, och inget behov av att skifta glasögon när man ska läsa text på mobilskärmen.

* Inget anlag för åksjuka.

* Ålder mellan 24 och 60 år, alltså inga noviser eller pensionärer.

* Innehaft körkort i minst fem år.

* Det senaste året ha kört minst 10 000 km.

* Till sist - vara vana mobiltelefonanvändare.

Trots att de inte skulle ha anlag för åksjuka blev ändå 32 så kräkfärdiga i simulatorerna att de fick bytas ut mot nya fräscha deltagare.

Bara 10 av de 66 fick testa att sms:a och köra bil och de fick bara vara mellan 24 och 35 år.

Dessutom har Vägverket egna invändningar mot resultatet att användning av hands-free inte nämnvärt minskar kraven på föraren:

"Det är möjligt att körsituationerna i simulatorstudien inte ställde tillräckligt stora krav på manövrering av fordonet?". "De flesta situationer gick att styra sig igenom med en hand på ratten och samtidig inbromsning."

Man kan inte annat än undra varför forskarna valt så duktiga bilförare. Och hur representativ undersökningen egentligen är? Och till sist, varför man valde att undersöka mindre farliga trafiksituationer?

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt