App ger tekniker experthjälp

2016-10-11 15:21  

De gör så att olika verkligheter möts. Och en ny app gör samarbete på distans ännu enklare.

XM reality jobbar med lösningar inom augmented reality (ar) – förstärkt verklighet på svenska.

Under mässan Scanautomatic och processteknik visade företaget upp en app som ytterligare underlättar kontakt på distans. En verklighet livestreamas och har kontakt i realtid med en annan verklighet. I ena änden finns exempelvis en servicetekniker och i andra en expert på distans.

– Det här gör att teknikern som är på plats kan lösa problemet utan att kalla på hjälp, säger Johanna Wittenfeldt, affärsutvecklare på XM Reality.

Läs mer:

Läs mer: Unga experter formade nya bankappen

Hon och kollegan Victor Carlsson visar lösningen. I telefonen ser hon Victors händer och kan som expert på distans ge instruktioner. Hon kan också peka eller visa upp olika verktyg.

Allt fler har fått upp ögonen för förstärkt verklighet – vilket gynnat XM Reality.

– Vi har fått ett stort genombrott i år. Vi har gått från fem till 13 anställda och söker mer folk, säger Johanna Wittenfeldt.

Bolaget har gjort ett antal stora affärer, bland annat med Wärtsilä som ska använda lösningen på fartyg, där personalen på sjön får glasögon på hjälmarna och med dessa har kontakt med experter i land.

– Då kan man lösa problem snabbt på plats och slipper flyga ut tekniker till fartygen, säger Johanna Wittenfeldt.

Fredrik Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt