Analys: ”Stukat Huawei tror fortfarande på comeback”

2019-06-18 16:42  

Utåt sett ska allt verka som vanligt. Men Huawei, överskuggat av USA:s svartlistning, hade inga nya svar att ge när bolaget träffade svenska journalister. I stället fick vi se en bild på en gullig liten hund, skriver Ny Tekniks Kalle Wiklund.

Utsikten från Le Hibous terrass över ett somrigt Nybroviken är strålande. Här, på fashionabla Bank Hotel, bjöd Huawei Sverige på tisdagen in teknik- och ekonomijournalister för att summera det senaste halvåret. Den lyxiga inramningen skulle signalera att allt är som vanligt hos den kinesiska teknikjätten. Men trots att hotellterrassen badade i sol rådde en annan, något avvaktande stämning bland journalisterna.

Den första hälften av 2019 kan nämligen inte beskrivas på något annat sätt än vansinnigt omskakande för den kinesiska telekomjätten.

Året började dock i en helt annan tonart för Huawei. Efter den framgångsrika lanseringen av toppmodellerna P30 och P30 Pro tidigare i vår, blev Huawei den bästsäljande Androidtillverkaren i Norden i april. Samma månad kom även siffror från analyshuset Gfk som visade att Huawei nu hade en marknadsandel på 16 procent i Sverige. Det är en fördubbling jämfört med april 2018.

Få andra teknikbolag har lyckats göra en lika snabb resa mot toppen på den tuffa nordiska marknaden, där Samsung och Apple har regerat under de senaste åren.

Kallduschen – amerikanska teknikjättarna stoppar Huawei

I maj kom kallduschen. Efter att USA:s president Donald Trump och amerikanska myndigheter svartlistat Huawei, bestämde sig amerikanska jättar som Google, Qualcomm och Intel att ta handen från det kinesiska teknikbolaget. Det innebär bland annat att Huawei förlorar tillgången till appbutiken Google Play och andra nyckel-appar från Google i framtida mobilmodeller.

Beskedet har av experter beskrivits som en katastrof för Huawei. Utan Googles och Androids ekosystem är det sannolikt omöjligt för Huawei att bli världens största mobiltillverkare, vilket länge har varit bolagets mål.

Inför tisdagens pressgenomgång i Stockholm surrades det bland de svenska journalisterna. Kinesiska teknikbolag är, generellt sett, knappast välkända för sin öppenhet. Hur skulle Huawei adressera den senaste tidens svåra bakslag?

Läs mer: Skandalerna som skakar Huawei

När dragningen drog i gång valde Huawei att ta tjuren vid hornen direkt. Huvudbudskapet från Jacky Zhaou, bolagets nordiska konsumentchef, var att bolaget inte på långa vägar har gett upp kampen om den nordiska eller europeiska marknaden. Han förnekade dock inte att USA:s svartlistning har överskuggat bolaget, och att det finns stora utmaningar på vägen framåt.

Och trots att Huawei redan nu har flaggat för ett ordentligt försäljningsras globalt under resten av 2019 och under nästa år, ska den svenska mobilförsäljningen fortfarande gå bra, enligt Jacky Zhaou.

Han lyfte också fram att Huaweis planer på att inom kort lansera en 5g-router i Sverige och resten av Norden står fast. Under hösten väntar fler Huawei-lanseringar på våra breddgrader, bland annat av 5g-telefoner.

Zhaou gjorde även sitt bästa för att hamra in budskapet att Android kommer att fortsätta fungera som vanligt på befintliga Huawei-telefoner, och att dessa modeller även ska få framtida uppdateringar av operativsystemet.

Vad händer med Android Q? Inga svar än

Men inget av detta är egentligen någon nyhet. Och på en direkt fråga om när svenska Huawei-ägare kan förvänta sig att få kommande Android Q, som redan går att testa på flera andra Androidtelefoner, fanns inget svar att ge.

En annan detalj som stack ut under tisdagens genomgång var ett fotografi på en söt liten hund insvept i en filt. Bilden var halvt på skämt, halvt på allvar menad att symbolisera stämningen som råder hos Huawei just nu.

Bilden på den gulliga hunden, möjligen tänkt att väcka sympatier för Huawei hos journalisterna, utgjorde en skarp kontrast till Nordenchefen Jacky Zhaous självsäkra uttalanden om att Huawei är och förblir världsledande inom innovation och konsumentelektronik.

Läs mer: Huawei förbereder sig för enormt försäljningsras

Kort efter att USA:s regering svartlistade Huawei i maj, fick det kinesiska bolaget 90 dagars respit med mildrade restriktioner. Den stora frågan just nu är vad som händer den 19 augusti, när tidsfristen löper ut. Kan USA, Kina och Huawei nå en uppgörelse som innebär att handelsbojkotten hävs?

Och i så fall – är det möjligt för Huawei att återfå konsumenternas och framför allt operatörernas förtroende i Europa och resten av världen?

Huaweis Jacky Zhaou är övertygad om detta. Men med tanke på hur svårt det har varit för kinesiska tillverkaren ZTE, utsatt för en blockad från USA i fjol, att komma tillbaka är jag dock inte lika säker.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt