7 ödesfrågor för Nokia 2012

2012-02-14 23:00  

ANALYS. För ett år sedan lierade sig Nokia med Microsoft. Tre mobiler har lanserats. Men det krävs mycket mer för att Nokia ska återta sin marknadsledande position. Här är kravlistan för 2012.

Bakgrunden är välkänd. Apple och Android hotade Nokia på marknaden för smarta mobiler. De nya marknadssiffrorna som släpptes i förra veckan visar hur tufft läget är.

  • Android har ökat sin andel av marknaden för smarta mobiler. Från 0,5 procent 2008, till över 51 procent under fjärde kvartalet 2011.
     
  • Apple fördubblade sin andel till 23 procent under samma period.
     
  • Samtidigt gick luften ur Nokias operativsystem Symbian. Från att ha varit överlägset störst med 52 procent av de smarta mobilerna 2008, når Nokia numera inte ens upp till 12 procent.

På hela mobilmarknaden, där även de stora volymerna av enkla mobiler ingår, är Nokia fortfarande etta – om än med en minskande marknads­andel.

I London den 11 februari förra året stakade Nokias vd Stephen Elop ut en helt ny väg för de smarta mobilerna. Han valde ett samarbete med Microsoft och operativsystemet Windows Mobile, framför Googles Android och Nokias eget Symbian.

De första Windowsmobilerna – Lumia 710 och 800 – lanserades i slutet av oktober. En tredje variant, Lumia 900, framtagen för den amerikanska marknaden, visades upp i januari i år.

Enligt Nokia såldes ”över en miljon” Lumia under perioden oktober – december. Analytiker uppskattar siffran till 1,3 miljoner.

Recensenterna världen över har varken hyllat eller sågat de första modellerna.

– De är inte någon omedelbar succé, men jag måste ändå säga att jag är imponerad av vad Nokia lyckades ta fram på sex månader, säger Carolina Milanesi, mobilanalytiker på Gartner.

Än så länge finns bara Lumia 800 i Sverige. Ny Tekniks testreporter hade hoppats på en del vassare funktioner, men tycker ändå att den står sig väl i jämförelse med huvudkonkurrenterna som funnits på marknaden en tid, se testet här intill.

Stephen Elop talade tidigt om 2011 som ett mellanår. Han visste att försäljningen av mobiler med Nokias eget operativsystemet Symbian skulle minska, när han väl pekat ut Windows Phone som vägen framåt.

Men han hade inte räknat med att försäljningen skulle kollapsa. Under det fjärde kvartalet såldes 41 procent färre Symbianmobiler än under samma period året innan. Detta fick Elop att varna för att även 2012 blir ett mellanår. Ett tufft besked i en bransch där varje kvartal är viktigt.

För att Nokia ska kunna återta en ledande ställning på marknaden för de smarta mobilerna krävs ett smärre underverk.

Det behövs en betydligt bredare Lumiaportfölj. Nokia måste också omvända världens återförsäljare och apputvecklare. Och den forna mobiljätten måste göra dundersuccé i både Kina och USA.

Kravlistan är tuff. Men underverk har ju skett förr. Vem trodde för några år sedan att Apple skulle håva in 70 procent av all vinst i mobilbranschen och att Android skulle ha mer än halva marknaden för de smarta mobilerna?

Kraven Nokia måste bocka av 2012

1. Lågprismodell för volymer

Världen skriker efter billiga smarta mobiler i år. Det finns redan rader av Android­modeller i prisklasser runt 1 800 kronor. Men Nokias billigaste Lumia kostar dubbelt så mycket. Nokia måste ta fram fler lågprismodeller, och det ryktas att den första, med den enklare Windows 7.6-versionen Tango, visas upp på mobilmässan i Barcelona i slutet av februari. Med enklare hårdvara och billigare material borde den kunna säljas för under 1 800 kronor.

2. Supermodell för stjärnstatus

Lumia 900 för USA-marknaden valdes till bästa mobil på Las Vegas-mässan i januari, men konkurrensen var inte särskilt hård och det krävs mer för att oroa Apple och Samsung. Nokia måste visa upp en super­modell, ­ibland kallad ”hero model” i år. Det talas om en variant med större skärm och tvåkärnig processor, baserad på Microsofts Windows 8.0, även kallad Apollo, som väntas senare i år.

3. Omvända återförsäljare

Androidmobiler och Iphone säljer sig praktiskt taget själva i dag, enligt analysföretaget Gartners mobil­guru Carolina Milanesi. Betydligt tuffare är det att sälja in Windowsmobilerna. Det kommer att kräva både pengar och tid för Nokia och Microsoft att omvända säljarkåren. I Sverige har tusentalet säljare hos de fyra operatörerna fått specialundervisning av Nokia och Microsoft.

4. Omvända apputvecklare

Nokia och Microsoft måste också få över fler utvecklare till sitt ekosystem. Android har 400 000 appar, Apple över 560 000 medan Windows har 64 000. Det är visserligen bara en liten andel av alla appar som ­används, men relationen mellan de tre ekosystemen används ofta som en styrkemätare. Det sägs att Nokia lämnat bort 60 000 Windowsmobiler till bloggare, journalister och utvecklare, samt satsade 1,7 miljarder kronor på marknadsföring bara under fjärde kvartalet. Det är dock uppgifter som Nokia inte vill kommentera. I Sverige handlar det om att ”låna ut några hundratal” mobiler, enligt Microsoft.

5. Lyckas i Kina

Nokia har inte lanserat Lumia för den kinesiska marknaden ännu. Språkanpassningen är inte klar. I Kina finns över 800 miljoner mobilabonnenter, så Nokia måste lyckas med både den enklaste och den mest avancerade av sina smarta modeller.

6. Lyckas i USA

Nokia har aldrig lyckats i USA. Det är ett måste denna gång. Där sätts numera trenderna. Android och ­Iphone stod för hela 91 procent av all försäljning av smarta mobiler under det fjärde kvartalet 2011. 4g-luren Lumia 900 ska börja säljas av AT&T i år.

7. Bli snabbare och effektivare

Det gäller såväl produktlansering som produktion. De smarta mobilerna var en förlustaffär för Nokia under det fjärde kvartalet. Nu flyttar Nokia en hel del av produktionen av sina smarta mobiler till Asien.

Mer om: Symbian Nokia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt