DEBATT

”Vi behöver fler kvinnor som är med och leder ai-utvecklingen på företag”

Anna Johansson, Sverigechef, IBM Consulting Sweden.

DEBATT. AI-revolutionen handlar inte bara om teknisk innovation. Den förändrar samtliga sektorer, vår syn på arbete och vårt sätt att leva. Men enligt en undersökning från IBM är kvinnor underrepresenterade i ledande positioner i denna transformation – vilket kan få långsiktiga konsekvenser, skriver Anna Johansson, IBM.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Ai-revolutionen kan likställas med omställningen från jordbrukssamhället till industrialiseringen – men mycket, mycket snabbare. Det krävs ett kunnigt, ansvarsfullt och visionärt ledarskap för att implementera teknologin på ett sätt som gagnar människor. Alla människor.

IBM:s undersökning “Female Leadership in the age of AI” bygger på data från 4 000 respondenter i ledande positioner inom näringslivet i Sverige, Förenade Arabemiraten, Italien, Saudiarabien, Spanien, Storbritannien och Tyskland.

Men mindre än en tredjedel (31 procent) av de svenskar som har svarat har en kvinna i beslutsfattande position om ai-strategin i sin organisation.

När Sverige rankas på andra plats på World Intellectual Property Organizations lista av mest innovativa länder i världen, hur uppfattar de svenska respondenterna det kvinnliga ai-ledarskapet?

I stort sett har svenska företag och organisationer snabbt insett ai:s finansiella potential. Cirka 86 procent av svenska chefer i IBM:s undersökning uppger att de kommer eller håller på att implementera generativ ai i år.

Mer än tre fjärdedelar av svenska respondenter på chefsnivå (76 procent) anser att fler kvinnor behövs i ledande positioner för att ai-implementeringens finansiella vinster ska gagna hela befolkningen. Dessutom tror 73 procent att det skulle hjälpa till att minska risken för att fördomar, så kallad ”unconcious bias”, byggs in i de ai-lösningar som skapas. Men mindre än en tredjedel (31 procent) av de svenskar som har svarat har en kvinna i beslutsfattande position om ai-strategin i sin organisation.

Trots att fler svenska kvinnor i ledande befattningar satsar på att utveckla och uppgradera sin tekniska kompetens jämfört med män (64 procent respektive 56 procent), känner endast 48 procent att de har självförtroende som ledare för ai-utvecklingen (jämfört med 65 procent män).

 Det är ingen lätt uppgift att bygga en båt och samtidigt segla den. Nedan föreslås därför tre områden svenska ledare kan prioritera för att säkerställa att kvinnliga ledare har en aktiv roll inom ai:s fortsatta utveckling:

• Ha ett holistiskt förhållningssätt till ledarskap: där man vid tillsättning av ledare inom ai, vid sidan av teknisk expertis, också värdesätter färdigheter såsom etisk implementering, regulatorisk- och interpersonell kompetens och inte minst verksamhetskompetens. Ny forskning från IBM Institue of Business Value visar på snabb framväxt av ai inom traditionellt kvinnodominerade områden, såsom marknadsföring och kundervice, vilket ger företag en utmärkt möjlighet att säkerställa ett representativt urval av ledare i utvecklingen av ai.

• Gör representation av kvinnligt ledarskap inom ai till ett medvetet val: arbeta aktivt för att bana väg för inkludering, och därmed fler kvinnor, i beslutsfattande roller kopplade till ai-strategin. Sätt tydliga mål och mätvärden för att säkra mångfalden i ledarpositioner och håll chefer och ledningar ansvariga för en framgångsrik implementering av dessa mål.

•  Kompetensutveckla alla avdelningar i ai-frågan: Vikten av att ai inte enbart är en it-fråga är inget vi längre ifrågasätter. Företag behöver därför arbeta med kompetensutveckling i ai-frågan inom samtliga avdelningar. Cirka 52 procent av både manliga och kvinnliga ledare i Sverige vill se fler sätt att uppleva ai i praktiken, och 46 procent medger att de behöver mer stöd för kompetensutveckling. Säkerställ därför en kompetensutvecklingsstrategi som uppmuntrar kontinuerligt lärande genom medvetna utbildningsinsatser, för att möjliggöra lärande inom flera områden och för en diversifierad målgrupp.

Det är dags nu. Dags att låta ett inkluderande ai-ledarskap inte enbart vara en eftertanke. Det är en konkret, strategisk nödvändighet som förmår oss att bekämpa undermedvetna fördomar, främja etisk innovation och öppna upp för en ny generation av inspirerande ledare. Ledare som reflekterar hela vårt samhälle.

Anna Johansson
, Sverigechef, IBM Consulting Sweden

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.