Opinion
”Vi är inte tillräckligt många för höghastighetståg”
Marknadsandel för tåg. av tåg- och flygmarknaden, beroende på restid. Grafik: Jonas Askergren (Klicka för större grafik)
REPLIK. Det måste finnas tillräckligt många passagerare som betalar för att färdas med höghastighetstågen. Det gör det inte i Sverige. Ambitionen med höghastighetsjärnväg är för hög, 250 km/t räcker bra, skriver Lars-Erik Borg, Arbetsgruppen för Moderna Transporter.
De tre undertecknarna av debattartikeln ”Höghastighetståg kan ersätta flyget”, nämner massor av siffror, men ingenting om kostnaderna.
Den första höghastighetsbanan i Europa går mellan Paris och Lyon. Fågelvägen är den 400 km, ungefär som Stockholm - Göteborg. Bara Paris har fler innevånare än hela Sverige, Lyon är något mindre än Stockholm.
Det måste finnas passagerare som betalar. Det är tveksamt om det finns i Sverige. Alla forskare som talar om pengar istället för tider, påstår att höghastighetsbanor i Sverige inte blir lönsamma.
Tre av dessa forskare finns på KTH. De menar att man istället skall bygga ut lokalnäten runt storstäderna, så att folk lättare kan pendla till arbetet.
Kostnaden för Götalandsbanan uppges av Trafikverket upp till 320 miljarder beroende på sträckning, en kostnad på nästan 5 miljarder per mil. Botniabanans 19 mil kostade 16 miljarder. Banan är byggd för 250 km/t och en axellast på 25 ton. Hade den byggts som dubbelspår hela vägen, borde den kostat drygt 20 miljarder.
Ambitionen med höghastighetsjärnväg är för hög för Sverige. 250 km/t räcker långt även om man tittar i professorernas diagram. Vi skall komma ihåg att vi pratar om framtiden med högre bränslekostnader, framför allt för flyget.
Lars-Erik Borg, arbetsgruppen för Moderna Transporter