Opinion

”Upp till fordonsindustrin att ta fram ny teknik mot kapning”

Ulric Långberg, branschchef, Sveriges Åkeriföretag. Foto: Foto: Ryno Quantz
För knappa fyra månader sedan dödades tolv personer då en lastbil rammade besökare på en julmarknad i Berlin. Foto: DPL / IBL

DEBATT. Det är fordonstillverkarna som kan minimera risken för terrordåd. Vi vill se nya tekniska lösningar som gör det omöjligt att köra iväg från föraren, skriver Ulric Långberg, branschchef, Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag har under en lång rad år bidragit med sakkunskap kring fordonssäkerhet och arbetat för en ökad trafiksäkerhet tillsammans med politiker, myndigheter och organisationer.

Vi är helt förfärade över det faktum att ett arbetsredskap som lastbilen, har använts på detta fruktansvärda och oförlåtliga sätt som skedde i Stockholm den 7 april. Det är heller inte första gången detta händer, vilket de tidigare terrordåden i Nice, Berlin och London är exempel på.

Nu måste vi tillsammans med branschens övriga aktörer och politiken blicka framåt och se om det finns blinda fläckar där tekniken kan vara en tydligare del av lösningen för att förhindra brott.

Infrastrukturminister Anna Johansson har bekräftat att hon är beredd att initiera en diskussion med branschen om hur man ska försvåra kapningar av tyngre fordon, vilket vi ser mycket positivt på.

Att stjäla en lastbil är svårt då man behöver passera spärrar som transponder och alkolås innan man kan starta den. Det finns också tydligt utarbetade säkerhetsföreskrifter för att undvika kapning av lastbilar liksom stöld av gods.

För att minimera risken för terrordåd och stöld av bil och gods vill vi se nya tekniska lösningar som ska göra det omöjligt att köra iväg från föraren. Vi önskar ett system som kräver att föraren bekräftar sin behörighet i någon form före avfärd. Om bilen körs iväg trots att detta saknas så ska den stoppas automatisk efter några meter.

Det är givetvis viktigt att detta hindrar fordonets framfart utan att exponera föraren för ytterligare fara.

Hur detta ska gå till är det upp till lastbilstillverkarna att avgöra. De har goda sakkunskaper om fordonens egenskaper och kapacitet.

De senaste årens händelser har ökat stressen för lastbilsförarna som nu också måste hantera att deras fordon kan komma att användas i terrorsyfte. Detta kan vi inte acceptera.

Sveriges Åkeriföretag arbetar redan nu med brottsprevention i Transportsäkerhetsgruppen där säkerhetsbranschen, åkerinäringen och olika myndigheter ingår.

Det är rimligt att vi nu går vidare i detta arbete tillsammans med fordonstillverkare men också försäkringsbranschen för att försvåra för den som agerar med skadligt uppsåt.

Här tror vi att tekniken kan vara en av flera nycklar till ännu säkrare lastbilar och fungera som en hävstång mot dessa fruktansvärda dåd.

Ulric Långberg, branschchef, Sveriges Åkeriföretag