Opinion

”Standardisera bilbatterier för att balansera elnätet”

Sveriges och Europas kraftsystem står inför stora utmaningar. Regeringen bör driva på en standardisering för vehicle to grid, V2G, i EU så att bilbatterier och laddare kan användas som kraftreserv, skriver Tanmoy Bari, Greenely.

Det svenska elsystemet är pressat från två håll. I norr pågår en snabb återindustrialisering där färska beräkningar från Vinnova visar att satsningar på grönt stål och batteritillverkning kan fördubbla elanvändningen de närmaste 20 åren. 

Något större utrymme för export söderut kommer inte att finnas. Kriget i Ukraina skapar också ett nytt läge och det är bara en tidsfråga innan EU:s sanktionspaket helt kopplar bort Ryssland som energileverantör. Mellansverige kläms mellan sinande elleveranser från norr och skriande brist på stabil elproduktion i söder. Samtidigt pågår en snabb elektrifiering av samhället och enligt beräkningar från Svenskt Näringsliv kommer det samlade elbehovet att öka med 60 procent fram till 2045. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här