Opinion

”Sluta experimentera med resenärerna”

SLUTREPLIK Det nya signalsystemet måste skjutas på framtiden tills tekniken är mogen. Risken för ytterligare störningar i tågtrafiken är alltför stor, enligt Christel Wiman och Lars Sandberg, branschföreningen Tågoperatörerna.

I två repliker försöker man tona ned bristerna med ERTMS. Stefan Sollander, Transportstyrelsen, tycker att vi ska se möjligheterna istället för problemen. Det gör vi, men inte till vilket pris som helst. Det var därför vi skrev i vår debattartikel att Tågoperatörerna är positiva till ERTMS, men under förutsättning att systemet är driftsäkert och att staten tar fullt kostnadsansvar för ombordutrustningen.

ERTMS är inte driftsäkert. På banor och tåg där ERTMS installerats i Sverige drabbas trafiken av mer än tio gånger fler fel än med dagens ATC-system. Därför är risken för stora störningar i stora delar av tågtrafiken mycket stor om ERTMS installeras som planerat på Södra Stambanan och Malmbanan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här