Opinion

”Sluta experimentera med resenärerna”

SLUTREPLIK Det nya signalsystemet måste skjutas på framtiden tills tekniken är mogen. Risken för ytterligare störningar i tågtrafiken är alltför stor, enligt Christel Wiman och Lars Sandberg, branschföreningen Tågoperatörerna.

I två repliker försöker man tona ned bristerna med ERTMS. Stefan Sollander, Transportstyrelsen, tycker att vi ska se möjligheterna istället för problemen. Det gör vi, men inte till vilket pris som helst. Det var därför vi skrev i vår debattartikel att Tågoperatörerna är positiva till ERTMS, men under förutsättning att systemet är driftsäkert och att staten tar fullt kostnadsansvar för ombordutrustningen.

ERTMS är inte driftsäkert. På banor och tåg där ERTMS installerats i Sverige drabbas trafiken av mer än tio gånger fler fel än med dagens ATC-system. Därför är risken för stora störningar i stora delar av tågtrafiken mycket stor om ERTMS installeras som planerat på Södra Stambanan och Malmbanan.

Staten har bestämt att tågoperatörerna ska betala för ERTMS ombordutrustning. Kostnader på 3-5 Mdr. Detta kommer att leda till högre biljettpriser och högre godstransportpriser, utan att de höjda kostnaderna leder till några fördelar. Konsekvensen blir istället att när priserna stiger väljer resenärerna bilen och näringslivet lastbilen, med ökade utsläpp av klimatgaser som följd.

Syftet med ERTMS är att minska barriärerna för tågtrafik över gränserna, men ERTMS är inte färdigutvecklat. Det finns därför inga färdiga och godkända ERTMS-produkter att köpa, vilket skapat nya gränser inom Sverige och mellan länderna.

Tyvärr har Sollander fel när han skriver att ERTMS tillåter mer trafik på våra järnvägar. Som bland annat KTH har påpekat ökar inte ERTMS nivå 2 som installeras i Sverige kapaciteten på spåren jämfört med dagens ATC-system. Däremot bedöms nivå 3, som ännu bara finns på planeringsstadiet, kunna öka antalet tåg på banorna.

Klas Wåhlberg och Thomas Bimer på Bombardier försöker i sin replik flytta fokus från bristerna i ERTMS till bytet av trafikledningssystem i Sverige. Det finns säkert brister även där, men Sveriges tågresenärer och industri kommer inte att drabbas mindre av bristerna med ERTMS bara för att man väljer att titta åt ett annat håll. Det är först genom att våga se och erkänna problemen som de kan lösas.

Tågoperatörerna vill inte experimentera med resenärerna och godskunderna. Därför måste ERTMS skjutas på framtiden tills tekniken är mogen att införa.

Christel Wiman, VD Branschföreningen Tågoperatörerna

Lars Sandberg, utredare Branschföreningen Tågoperatörerna