Opinion

”Så kan Trafikverket banta snabbtåg med miljarder”

Genom att bland annat skippa fixerat spår med betongdäck på delar av sträckan och i stället använda sliprar och ballast kan tiotals miljarder sparas, enligt debattörerna. Foto: Alamy
Genom att bland annat skippa fixerat spår med betongdäck på delar av sträckan och i stället använda sliprar och ballast kan tiotals miljarder sparas, enligt debattörerna. Foto: Alamy

DEBATT. Använd annan spårkonstruktion och låt tågresan få ta några extra minuter. Då kan kostnaden för bygget av nya snabbtågen bli tiotals miljarder kronor lägre än Trafikverkets beräkningar, skriver järnvägsexperter på KTH.

På senare tid har en debatt förts om vi i Sverige bör bygga nya stambanor för snabba tåg. De kostnadsuppskattningar som presenterats av Trafikverket har ansetts ge för höga kostnader.

De nya stambanorna ska i normalfallet byggas för 320 km/h. Restiden i de direktgående tågen från Stockholm till Göteborg kommer då att bli cirka två timmar, till Malmö cirka två och en halv och till Köpenhamn tre timmar. Dessa mål är lätta att kommunicera. Den stora nyttan uppstår dock genom att mellanliggande orter får tillgång till bra kommunikationer, både till de större ändpunkterna och inbördes. Våra prognoser visar att cirka 80 procent av resorna kommer att beröra de mellanliggande orterna. De ligger som ”ett pärlband” mellan till exempel Stockholm och Göteborg. Detta ger en regionförstoring med ökad valfrihet för arbete och bosättning.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här