Opinion

”Så kan Trafikverket banta snabbtåg med miljarder”

Genom att bland annat skippa fixerat spår med betongdäck på delar av sträckan och i stället använda sliprar och ballast kan tiotals miljarder sparas, enligt debattörerna. Foto: Alamy

DEBATT. Använd annan spårkonstruktion och låt tågresan få ta några extra minuter. Då kan kostnaden för bygget av nya snabbtågen bli tiotals miljarder kronor lägre än Trafikverkets beräkningar, skriver järnvägsexperter på KTH.

På senare tid har en debatt förts om vi i Sverige bör bygga nya stambanor för snabba tåg. De kostnadsuppskattningar som presenterats av Trafikverket har ansetts ge för höga kostnader.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här