Opinion
Paulsson slår in öppna dörrar
REPLIK. Det finns många företag och organisationer som redan tar stort klimatansvar för sina tjänstebilar, svarar Ronny Svensson, vd Ynnor AB.
Joachim Paulssons på Leaseplan Sverige, har skrivit ett debattinlägg under rubriken ”Företagen måste ta ansvar för valet av tjänstebil”.
Det är uppenbart att Joachim Paulsson talar i egen sak när han tycker att fokus på ett bonus malus-system bör ligga på leasing. Inget fel i det, men detta är en åsikt som han sedan inte följer upp med några argument.
Istället utmynnar hans debattinlägg i att företag utifrån en miljöpolicy borde peka ut vilka bilmodeller de anställda har att välja mellan. Då skulle biltillverkarna utveckla och presentera mer miljövänliga bilar.
Jag håller dock med Joachim Paulsson i hans kritik av det föreslagna bonus malus-systemet, inte minst i det förlegade sättet att fokusera på motorteknik istället för hur bilen tankas/laddas och dess faktiska koldioxidutsläpp.
Jag har jobbat som tjänstebilskonsult i över 25 år. Det är nu mer än 20 år sedan vi på mitt företag skrev boken ”Företagets miljöbil”, där policykapitlet behandlar bland annat miljöanpassade bilar och bokens sista kapitel ”Övergång till miljövänlig bilpark” går igenom vad företaget ska tänka på i en sådan process. Sedan dess har miljö- och klimatfrågor varit viktiga frågor i vårt företags nyhetsbevakning, bokutgivning, utbildnings- och konsultverksamhet.
Jag kan inte räkna hur många företag vi de senaste 20 åren vid policyskapande och bilupphandling har hjälpt med att ställa miljö- och klimatkrav – just det som Joachim Paulsson efterfrågar.
Om Joachim Paulsson vidhåller att företagen inte tar ansvar vid valet av tjänstebil, så är han välkommen till vårt seminarium ”Klimatsmart vagnpark”, den 27 april. Där får han möjlighet att träffa många företag och organisationer som redan i dag är beredda att ta detta ansvar.
Ronny Svensson, vd Ynnor AB