Opinion

”Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta”

Ett Norwegian-plan på väg mot landning. Sedan 1 april 2018 är alla flygresor i Sverige belagda med en flygskatt, på mellan 60 och 400 kronor.Foto: Esko Jämsä Foto: Esko Jämsä

REPLIK. För att nå Parisavtalets mål måste svenskarna halvera sina flygresor. Att införa successivt ökande flygskatter bidrar till att flygsektorns utsläpp minskar, skriver forskarna Jörgen Larsson och Jonas Åkerman i en replik.

Mattias Goldmann och David Hild ger i en debattartikel från 1 december regeringen rådet ”Behåll flygskatten – använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle”.

Nu, många årtionden efter vägsektorn, är kraftfulla klimatstyrmedel förhoppningsvis på gång för flygsektorn. Inom EU förhandlas det om en rad förändringar, bland annat ett långtgående krav på inblandning av förnybara bränslen och en skärpning av utsläppshandeln vilket innebär att kostnaden för att flyga på fossilt bränsle kommer att öka.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här