Opinion

”KTHs järnvägsgrupp – blinda för ny tågteknik”

Rune WigbladProfessor i Företagsekonomi, Industriell ekonomiStrömstad akademiLärare Högskolan i Skövde.

REPLIK. Om man betraktar den gamla tågtekniken som given, då blir man blind för nya och bättre alternativ, enligt Rune Wigblad Strömstad akademi.

KTH-professorerna framför i Ny Teknik argumentet att visioner om något nytt ”inte kan ligga till grund för beslut som måste tas nu”. De menar tydligen att beslut om byggnation av ny tågkapacitet är opåverkbar. Detta är teknikdeterminism som helt bortser från de möjligheter som ny teknik faktiskt ger.

Ett teknikområde som befinner sig i snabb utveckling internationellt är maglev – magnetisk levitering. Detta teknikområde vill KTHs järnvägsgrupp inte ha någon kunskap om. De argumenterar istället att ”vi inte kan vänta på denna framtid”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här