Opinion

”Kravet på snabbhet gör e-handeln problematisk”

Foto: TT
Mattias Viklund, generaldirektör, Trafikanalys

DEBATT. Att handla på nätet skulle kunna minska transporterna i samhället. Men krav på snabba leveranser, onödigt stora förpackningar och många returer gör att transporterna i stället riskerar öka, skriver Mattias Viklund på Trafikanalys.

Det finns ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor bland såväl bransch som konsumenter – så i tider av ”Black Friday” och julhandel – låt oss uppmärksamma hur vi på bästa sätt tillvaratar e-handelns fördelar och potential att skapa både ekonomisk nytta och miljövinster.

E-handel till konsumenter startade i mitten på 90-talet och därefter har utvecklingen varit explosionsartad. FN:s konferens om handel och utveckling (UNCTAD) uppskattar att den globala e-handeln mellan företag och konsumenter 2017 uppgick till 3,9 biljoner dollar, motsvarande cirka 35 biljoner kronor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här