Opinion

”Kollektivtrafik måste bli mer attraktiv – fokusera på innovationer”

Caroline Barle, specialist inom verksamhetsutveckling på PA Consulting. Foto: PA Consulting
Tobias Kihlén, transport- och infrastrukturexpert på PA Consulting. Foto: PA Consulting
Helena Lemoine, specialist inom transport på PA Consulting. Foto: PA Consulting

DEBATT. Pandemin har inneburit en kraftig minskning i resandet i både den upphandlade och den kommersiella trafiken. De beteendeförändringar vi har sett kommer delvis att kvarstå – nu krävs åtgärder för att göra kollektivtrafiken attraktiv, skriver Tobias Kihlén, Helena Lemoine och Caroline Barle.

Under pandemins början minskade antalet kollektivtrafikresor snabbt med 42 procent i Sverige jämfört med föregående år. När nu samhället öppnar upp igen och restriktionerna har avvecklats, behöver kollektivtrafiken genomföra ett omfattande förändringsarbete, för att återigen attrahera resenärer.

Fokus i upphandlingen av trafik behöver gå från ett relativt renodlat kostnadsfokus till att premiera nya idéer som lockar tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken. Särskilt fyra områden kommer att ha en stor påverkan på resandet framöver:

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här