Opinion

”Inför krav på eleffektiviteten hos nya bilar”

Per Kågeson, miljöforskare, samt elbilen Lightyear 0 - ett bra exempel på en elbil som faktiskt pressat energiförbrukningen i motsatsen till alla stora suvar, menar han. Foto: IVA/Lightyear

DEBATT. Med sina stora suvar agerar biltillverkare som att både batterimetaller och el finns i överflöd. Sverige bör därför arbeta för att EU inför krav på eleffektivitet samt differentiera det egna bonussystemet för bilarnas elförbrukning, skriver miljöforskaren Per Kågeson.

För att klara klimatomställningen behöver industrier och transporter elektrifieras och elektrifieringen av biltrafiken har börjat ta fart. Men fordonstillverkarna agerar som om både batterimetaller och el fanns i överflöd. De satsar främst på premiumsegmentet och på suvar (SUV, sport utility vehicle) även i övriga storleksklasser. Det leder till onödigt hög elförbrukning. 

Rysslands invasion av Ukraina har gjort det nödvändigt att reducera förbrukningen av gas för elproduktion. Bristen på vissa metaller som behövs i bränsleceller, batterier och vindkraftverk är ytterligare en utmaning. För att minska beroendet är det viktigt att effektivisera all elanvändning. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här