Opinion

”Inför dynamiska vägavgifter – ska bekosta mer kollektivtrafik”

Stockholm införde trängselskatt 2006, Göteborg 2013. Bilden är från Skanstull 2020. Foto: Patrik Österberg/TT

DEBATT. Sveriges politik inom transportsektorn måste skärpas för att Sverige ska kunna uppfylla klimatmålen. Med våra förslag kan persontrafiken på vägarna minska med 2 procent per år i tio år, skriver Klimatriksdagen.

Inrikes transporter står för omkring en tredjedel av koldioxidutsläppen i Sverige. Om vi även tar med klimatpåverkan från utrikes flyg- och sjötrafik som tankar i Sverige så är andelen hela 40 procent.

Den långsamma och bristfälliga omställningen av transportsektorn bottnar bland annat i att vi blivit bortskämda med att se transportkostnader som försumbara och att vi mörkat för de ödesdigra konsekvenser som utsläppen har på klimat och miljö. Vi har också gjort oss allvarligt beroende av fossila transporter i vårt samhällsbygge.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här