Opinion

”Här är fördelarna med vätgas för tunga transporter”

Vätgaslastbilar från Toyota, byggda i projektet Zanzeff, zero and near zero emission freight facilities.
Tuula Teeri, vd IVA. Foto: Elin Vinger Elliot
Filip Johnson, IVA-ledamot och professor i energisystem vid Chalmers. Foto: Chalmers
Per Kågeson, IVA-ledamot och huvudförfattare till rapporten. Foto: IVA

DEBATT. Vätgas får svårt att konkurrera med batterier – men tunga vätgasfordon har ändå en rad fördelar. Med rätt förutsättningar kan de bli ett viktigt alternativ, skriver Per Kågeson, Filip Johnson och Tuula Teeri, IVA. 

Till 2030 ska utsläppen av växthusgaser från transporter ha minskat med 70 procent. En viktig åtgärd är att snabbt konvertera fordonsflottan till eldrift. Det räcker inte att personbilar elektrifieras.

Även tunga lastbilar behöver elektrifieras. Indirekt elektrifiering genom elektrolysbaserad vätgas kan vara ett alternativ till batterifordon eller elvägar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här