Opinion

”Gas är inte farligare än andra drivmedel”

Ben Bock, chef säkerhet och teknik, Energigas Sverige Foto: Pia Nordlander
Maria Malmkvist, vd, Energigas Sverige

REPLIK. Olyckan i Klaratunneln den 10 mars orsakades av den mänskliga faktorn. Därför måste vi öka kunskapen om gasfordon samt utveckla digitala hjälpmedel som geofencing, skriver Ben Bock och Maria Malmkvist, Energigas Sverige.

Sedan bussolyckan i Stockholm 10 mars har det spekulerats och diskuterats flitigt i medierna – och på andra håll. Alltifrån rena troll som försöker utnyttja situationen genom att dra paralleller till terrorism, till obetänksamma uttalanden av mer eller mindre tekniskt bevandrade talespersoner. Bo Ericssons debattartikel här i Ny Teknik hör till de mer sansade inläggen, med flera viktiga poänger. Några saker vill vi ändå gärna kommentera.

Ett första viktigt klargörande är att det inte är vanligt att gasfordon brinner, som Bo Ericsson skriver. Risken för bränder är inte större för alternativa drivmedel, som exempelvis biogas, än för diesel. Det står bland annat att läsa i Transportföretagens rapport ”Bussar och brandsäkerhet” från 2016.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här