Opinion

”Elektrifiering lika nödvändig som asfaltering”

Niklas AnderssonVD DFDS Logistics AB
Via en elskena i vägbanan ska fordonet kunna laddas kontinuerligt under resan. Elways testbana ligger vid Arlanda. Foto: Lars Pehrson/TT

DEBATT. Om staten finansierar elektrifiering av vägarna så skulle vi utan att tveka lägga en order på 50 nya el-lastbilar. Det skriver Niklas Andersson på DFDS Logistics, och efterlyser en elektrifieringskommission.

Liberalernas nya partiledare Nyamko Sabunis förslag att starta en elektrifieringskommission för att elektrifiera tunga fordonstransporter behövs. Utsläppen av koldioxid från de tunga transporterna på våra vägar ökar istället för att minska. Om trenden inte bryts kan vi inte direkt påstå att vi verkar i en framtidsbransch.

Utmaningarna när det gäller den tunga lastbilstrafikens omställning till eldrift är stora men de är överkomliga om viljan finns i branschen och bland våra folkvalda.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här