Opinion
”Elbilen behöver inte kunna allt”
Camilla Stålstad, Senior Project Manager, Viktoria Swedish ICT
SLUTREPLIK. Att låsa sig vid tanken att en och samma bil ska fylla hela ens transportbehov är varken kostnadseffektivt eller bra för vår miljö, svarar Camilla Stålstad.
Häromveckan skrev jag ett debattinlägg om att snabbladdningsstationer för elbilar längs motorvägarna i Västra Götalandsregionen sannolikt inte är någon god investering. Responsen på inlägget har varit omfattande.
I några av svaren hävdar man att en utbyggd snabbladdningsinfrastruktur behövs för att få människor att våga ta steget och köpa en elbil. Detta anses vara en billig investering i förhållande till vad man kan vinna. Samtidigt håller man med om att bilen endast ska användas för sträckor som av olika skäl inte kan täckas av kollektiva transporter.
Detta rimmar lite illa med att den laddstation som föreslås bli den första, ska placeras utefter E6 i höjd med Tanum ”för att norska elbilister ska kunna ta sig hela vägen ner till Göteborg med endast två laddstopp på vägen”.
Flera debattörer menar vidare att Teslas Model S med sin räckvidd redan bevisat att en elbil kan användas för långresor. Teslas lösning bygger på att vi ska ersätta dagens förbränningsmotorbilar med elbilar som har väldigt stora batterier.
Även om framtiden rymmer både effektivare och billigare batterier blir detta en onödigt dyr lösning för många då det är kostsamt att ständigt köra omkring med en batterikapacitet man ytterst sällan utnyttjar till fullo.
Värt att notera är även att när elbilar med denna batterikapacitet ska laddas så är normala snabbladdare med en effekt på max 50 kW knappast att betrakta som snabba.
Det som lyftes fram i mitt ursprungliga inlägg var en lösning som har potential att bli billigare, och sannolikt även effektivare, än både snabbladdare längs motorvägarna och stora batterier i elbilarna. Lösningen är att erbjuda tjänster som kompletterar elbilen med tillgång till en annan bil, eller ett annat transportmedel.
Ska vi få ett hållbart transportsystem behöver vi tänka mer flexibelt än tidigare. En bil som täcker 80 procent av ditt resebehov är ett fullgott alternativ - om den samtidigt kombineras med en tjänst som gör att du smidigt och kostnadseffektivt har tillgång till en annan typ av bil när du väl behöver det.
Att låsa sig vid tanken att en och samma bil måste kunna fylla hela ens transportbehov är varken kostnadseffektivt eller bra för vår miljö.
Camilla Stålstad, Senior Project Manager, Viktoria Swedish ICT