Opinion

”Elbilen är grön – inte kol-grå”

Mattias GoldmannVD, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

DEBATT. En tysk konsultfirma rapporterar att elbilar skulle orsaka större koldioxidutsläpp än dieselbilar. Men deras uppgifter har mycket lite med verklighetens bil- och batteriproduktion att göra, skriver Mattias Goldmann, Fores.

Nu börjar elbilen utmana på allvar. Då kommer också de skrämmande påståendena och larmrapporterna, denna gång från tyska bilindustrikonsultfirman Berylls, återgiven i Ny Tekniks ”Batterierna kan ge elbilar större koldioxidutsläpp än dieselbilar”.

Studien finns inte på Berylls hemsida, vilket gör det svårare att granska deras påståenden, men de tycks mena att elbilens klimatpåverkan är mycket hög om elbilen och batterierna tillverkas med 100 procent kolkraft, bilen sedan laddas med 100 procent kolkraft och batterierna sedan inte tas om hand. I sak stämmer detta - men deras beskrivning har mycket lite med verkligheten att göra:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här