Opinion
Elbilar är bra - men vi får inte bli fartblinda
Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige
SLUTREPLIK. Ni läser min debattartikel som fan läser bibeln. Jag är i sak positiv till elbilsutvecklingen, det är risken för onödiga bakslag jag vill undvika, svarar Johnny Kellner.
Jag tror att både Anders Östlund och Olle Johansson läser min debattartikel som fan läser bibeln. Jag är i sak positiv till elbilsutvecklingen viket jag trodde framgick. Jag var t o m med och tog fram el-lånebilar i ett bolag där jag tidigare var verksam.
Jag har heller inga särintressen för eller mot elbilar. Däremot anser jag att vi måste se elbilar ur ett systemtekniskt perspektiv och inte isolera och tro att elbilar utvecklas enbart för Sverige och Norge med vår gynnsamma miljövänliga elproduktion. Det är risken för onödiga bakslag jag vill undvika.
Sverige är ett av de länder som har den högsta elkonsumtionen i världen per capita, även med hänsyn till el-uppvärmning och vårt kallare klimat. Genom ökad elanvändning vid en kommande högkonjunktur kommer vi att tvinga fram elproduktion på marginalen, d v s den dyraste och minst effektiva elproduktionen med ”smutsig” kolkondens från Europa som bas och som orsakar de största koldioxidutsläppen. Det går därför inte att generellt säga att elbilar alltid använder svensk el eller nordisk elmix?
Vi lever i en globaliserad värld där elsystemet i dag är länkat till kontinenten. Vi kan därför inte isolera Sverige från övriga Europa. För år 2013 var den nordiska residualmixen 483gram CO2 e/kWh som enligt Energimarknadsinspektionen ska användas i klimatberäkningar.
En utökad exporthandel med el kommer att medföra att skillnaderna i elpris mellan länderna i Europa utjämnas. Sverige kan då inte fortsätta att använda två till tre gånger mer el än övriga Europa. Då riskerar vi att få mer än dubbelt så hög kostnad för vår elanvändning.
Vi har en elprismodell som inte gynnar konsumenten. Monopolsituation med en hög fast nätdel på cirka 30 procent av elpriset missgynnar dem som vill spara el eller investera i egen elproduktion, exempelvis med hjälp av solceller eftersom det endast är kraftkostnaden som konsumenten kan påverka. Rimligen borde man kunna ha en helt rörlig del om man vill bidra till att ge elbilskonsumenterna en högre drivkraft än i dag. Självklart ska den totala rörliga delen ansättas så att den täcker nya investeringar, drift och underhåll.
Två hål i väggen som lanserades av Vattenfall 1994 är en stark förenkling av elsystemet. Det är självklart att man inte ska stoppa elbilsutvecklingen, den har kommit för att stanna. Men vi ska inte bli fartblinda och bara rusa på.
Johnny Kellner, energikonsult och klimatstrateg, tidigare teknik- och miljöchef hos Veidekke