Opinion

”Dubbdäck onödiga på nya bilar”

Trafiken kryper fram på Huddingevägen i södra Stockholm där en bil har kört i diket i den blixthalka som slog till. Svealand drabbades av ett ymnigt snöfallsområde på söndagen. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

DEBATT. Ulf Berg och Lars Beckman har fel när de sågar dubbdäcksförbudet i Ny Teknik nr 46. Olycksstatistiken de hänvisar till gäller bara bilar utan antisladdsystem. Friktionsdäcken duger bra för moderna bilar och förbättrar både luften och minskar bullret, enligt Johan Ekvall.

Artikelförfattarna påstår med stöd av en vägverksrapport att risken för att en trafik­olycka får dödlig utgång kan öka med så mycket som 43 procent, om man använder dubbfria vinterdäck. Men så här skriver Trafikverket på sin hemsida: ”Dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck på äldre bilar utan antisladdsystem”.

Så här skriver Trafikverket också på sin hemsida: ”Om bilen har antisladdsystem är det troligt att däcktypen inte spelar någon roll, men här behövs ytterligare studier. Studien baseras bland annat på granskande av olyckor med omkomna personbilister under vintersäsongerna 2000–2009. Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats”.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här