Opinion
”Det finns redan miljödeklarerade fordon”
Elbilar på laddning Foto: Alamy
REPLIK. Tekniskt komplicerade fordon som tåg och spårvagnar har redan certifierade miljödeklarationer. Modellern finns, så frågan är nu vilken biltillverkare som blir först med att deklarera sina fordon, skriver representanter för IVL Svenska Miljöinstitutet.
Anders Welin (Ny teknik, 19 januari) och Mattias Goldmann (Ny teknik, 20 januari) efterfrågar att biltillverkarna ska redovisa utsläppen från hela bilens livscykel, och inte endast utsläppen som kommer ur avgasröret. En fråga som blir allt mer aktuell i takt med att antalet elbilar blir fler.
Ramverket för det de efterfrågar finns redan på plats och kallas certifierade miljödeklarationer (eller EPD efter Environmental Product Declaration) och är baserat på internationella standarder. En EPD är frivillig och bygger på branschgemensamma beräkningsregler för att räkna på utsläpp och resursförbrukning med livscykelanalys (LCA). De gemensamma beräkningsreglerna säkerställer att EPD:erna blir jämförbara. Efter en oberoende granskning publiceras dessa på Internet och finns tillgängliga för vem som helst att ladda ner och läsa.
Att kräva denna typ av information för en komplicerad teknisk produkt som en bil är fullt möjligt. Detta har bevisats av den fordonsbransch som har gått längst med att ta fram EPD:er – rälsfordon, till exempel tåg och spårvagnar – där EPD:er har ställts som krav i offentlig upphandling. Även en av världens största flygplanstillverkare har publikt gått ut och sagt att de kommer att publicera en certifierad miljödeklaration för deras senaste flygplan då det tas i bruk.
Andra fordonstyper än bilar har alltså visat att det går att ta fram tredjepartsgranskad miljöinformation över produktens livscykel bara det finns efterfrågan. Sannolikt behöver därför efterfrågan bli tydligare gällande vägfordon som bilar och bussar.
Trafikhuvudmän kan till exempel vid upphandling av busstrafik kräva redovisning av EPD av de fordon de beställer. Detsamma gäller för kommuner som upphandlar bilar till sin kommunflotta med tjänstebilar och där elbilar nu börjar bli ett vanligt inslag. Samtidigt behöver ju inte framsynta fordonstillverkare vänta på faktiska krav. Vi undrar därför – vilken biltillverkare blir först med att på bred front erbjuda certifierade miljödeklarationer för sina fordon?
Joakim Thornéus, projektledare EPD, IVL Svenska Miljöinstitutet
Kristian Jelse, projektledare EPD, IVL Svenska Miljöinstitutet
Sebastian Bäckström, forskare hållbara transportsystem, IVL Svenska Miljöinstitutet
Anders Roth, ansvarig hållbar mobilitet, IVL Svenska Miljöinstitutet