Tokyo bygger 350 meter hög skyskrapa – av trä

2018-02-21 13:12  

Den 70 våningar höga träbyggnaden ska pryda Tokyos skyline 2041. W350 blir 350 meter hög – och konstruktionen kommer kräva 180 000 kubikmeter virke.

Japans huvudstad är känd för sin innovativa arkitektur, och nu planeras ett nytt landmärke. 2041 firar Sumitomo Forestry 350 år som företag, och jubileet ska förhoppningsvis sammanfalla med invigningen av världens högsta träbyggnad.

Skyskrapan W350 kommer vara 350 meter hög – vilket sopar banan med den nuvarande rekordinnehavaren, 53 meter och 18 våningar höga Brock Commons Tallwood House i Vancouver. Tokyo-skrapans 70 våningar ska inrymma omkring 8 000 lägenheter, samt kontor, butiker och ett hotell. Husets samtliga sidor kommer ha balkonger.

Arkitektbyrån Nikken Sekkei står bakom designen, som utgår från stålförstärkta rörkonstruktioner av laminerat trä. Sumitomo Forestry räknar med att använda 180 000 kubikmeter av sitt eget virke för konstruktionen. Endast tio procent av byggnaden kommer utgöras av stål, och metallens uppgift är primärt att ta upp diagonala krafter vid jordbävningar.

Stort antal trähus i Tokyo

Användningen av trä innebär dock ingen kostnadsbesparing. Enligt Fortune kommer prislappen landa på 600 miljarder Yen – drygt 45 miljarder kronor, vilket är långt dyrare än en konventionell skyskrapa. Men virkesjätten har givetvis ett egenintresse i att visa vägen för andra.

Läs mer: Glaciärhotellet ska ge mer energi än det förbrukar

Målsättningen är att skapa miljövänliga och timmeranvändande städer, som förvandlas till skogar genom att man ökar andelen av trä i höghusarkitektur, skriver Sumitomo Forestry på sin hemsida.

Tokyo har faktiskt redan ett stort antal trähus. Det är resultatet av ett beslut från 2010 där japanska staten kräver att alla små myndighetsbyggnader, upp till två våningar höga, ska inkorporera trä i konstruktionen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt