Bygg

Fortsatta problem för Sydvästlänken

Station Hurva i Hörby kommun är nybyggd inom Sydvästlänken. Foto: Svenska Kraftnät
En del av Sydvästlänken består av en 25 mil lång likströmsförbindelse. Foto: Svenska Kraftnät

Likströmstekniken fortsätter att trilskas i nya Sydvästlänken, vilket ger nya förseningar. Svenska kraftnät oroar sig dessutom för fel i skarvarna i markkabeln.

Publicerad

Den nya elförbindelsen Sydvästlänken är Svenska kraftnäts största investering någonsin. Den går mellan Närke och Skåne och ska öka överföringskapaciteten mellan mellersta och södra Sverige med upp till 25 procent.

Den norra delen av Sydvästlänken består av en växelströmsförbindelse, medan den södra utgörs av två parallella likströmslänkar. Och det är likströmsdelen som har orsakat stora förseningar.

Från början var det tänkt att hela Sydvästlänken skulle tas i drift i april 2015. Men då var det bara den norra växelströmsdelen som kunde gå igång.

I den södra likströmsdelen har det varit stora problem att få tekniken i omriktarstationerna att fungera. Det har lett till upprepade förseningar, vilket Ny Teknik tidigare har uppmärksammat.

I augusti meddelade Svenska Kraftnät att drifttagningen skjuts upp ytterligare ett halvår. Nu är planen att den första likströmslänken ska kunna dra igång 1 december 2017 och den andra 31 mars 2018.

Det betyder alltså tre års försening jämfört med den ursprungliga planen.

Exakt vad felet är i omriktarstationerna har Svenska kraftnät inte meddelat. Men tester har visat flera avvikelser i bland annat skydds- och kontrollsystemet.

– Det är svårt att peka på ett specifikt fel. Det handlar om att få alla komponenter att fungera och kommunicera som de ska, säger Joel Nylin, Svenska Kraftnäts kommunikatör på Sydvästlänken.

Läs mer:

Han uppger att både Svenska Kraftnät och leverantören GE Grid, tidigare Alstom, arbetar tillsammans på att lösa problemen.

Ett annat orosmoment är att Sydvästlänken har samma typ av skarvar i markkabeln som den nya likströmsförbindelsen Nordbalt, som går mellan Sverige och Baltikum. Den togs i drift i februari 2016 och har redan haft tio fel på skarvarna.

I april konstaterade Svenska kraftnäts planeringsråd i ett protokoll att situationen var bekymmersam:

”Nordbalt har haft stora problem med totalt sju fel relaterat till skarvar på markkabeln. Det är samma leverantör och teknik som för Sydvästlänken, vilket är bekymmersamt.”

Leverantör av markkabeln är i båda fallen ABB, som sedermera har köpts av NKT.

– Vi är så klart medvetna om omständigheterna. Tillsammans med leverantören av kabeln utvärderar vi situationen och överväger hur vi bäst hanterar det, säger Joel Nylin.

Ny Teknik har sökt representanter för GE Grid utan att få kontakt.

Bröt avtalet om driftsystem

Sydvästlänken beräknas kosta 7,3 miljarder kronor. Mellan Hallsberg och Barkeryd består den av en växelströmsförbindelse. Mellan Barkeryd och Hurva består den av en likströmsförbindelse.

Relationen mellan Svenska kraftnät och GE Grid, tidigare Alstom Grid, har inte varit friktionsfri.

2010 vann Alstom Grid upphandlingen av ett nytt drifts- och övervakningssystem av det svenska stamnätet för el, en order värd 50 miljoner kronor. ABB överklagade upphandlingen men fick ingen framgång i domstolen.

2014 hävde Svenska kraftnät avtalet med Alstom Grid på grund av upprepade förseningar och bristande kompetens.

Det ledde till att Alstom Grid stämde Svenska kraftnät på nära fem miljoner euro på grund av utebliven handelsvinst. Stämningen slutade i förlikning i mars 2016 efter fyra dagars förhandling i Stockholms tingsrätt.