ELBILAR
BMW uppdaterar X5 klarar nu 11 mil på el
Uppfräschad design, men framförallt mer kraft och längre räckvidd. BMW uppdaterar sin laddbara version av X5. Det innebär snudd på 100 hästkrafter mer samt att man nu kan ta sig 11 mil på el.
Det är nu fem år sedan som den senaste generationen av BMW X5 såg dagens ljus. Crossovern har sedan 2019 erbjudits i laddhybridtappning och i Sverige utgör just denna runt 80 procent av försäljningen.
Nu är det dags för uppdatering och då väljer den tyska tillverkaren att göra en hel del. Utseendemässigt har man förändrat fronten med smalare strålkastare, pilformad design på halvljusen samt en omarbetad stötfångare. Även bak har lyktor och stötdämpare fått ny design.
Största designförändringen har dock skett på insidan där man kastat ut det gamla och istället petat in den böjda skärmen samt det senaste infotainementsystemet. Det innebär att man då får samma skärm- och digitala upplevelse som i de nya elbilarna.
När det kommer till drivlinan har denna fått sig en rejäl genomgång. Tidigare gick laddhybridmodellen under namnet Xdrive45e. Detta har bytts till Xdrive50e och den högre siffran är en fingervisning om att man petat ner mer effekt – och inte så lite heller.
Den sexcylindriga motorn har fått effekten ökad med 27 hästkrafter och genererar nu 313 hk. Elmotorn som är integrerad i automatlådan har även den fått högre effekt och levererar nu 145 kW/197 hästkrafter (+62 kW/84hk). Totalt innebär det att maximala systemeffekten ökats med 96 hästkrafter och nu lyder den officiella siffran 490 hästkrafter.
Effekthöjningen återspeglas även i accelerationen och nu kan den som vågar ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,8 sekunder.
Men allt handlar inte bara om hästkrafter och acceleration. Även batteripacket har blivit större och med en nettokapacitet på 25,7 kWh är det snudd på 25 procent större än tidigare. Det innebär att under gynnsamma förhållanden ska man kunna köra 110 km på ren el.
Utöver att batteriet har blivit större har BMW även uppgraderat ombordladdaren och nu går bilen att ladda i 7,4 kW.
Den nya versionen av X5-laddhybriden börjar produceras i april och för de som är övertygade går det att kasta in en beställning redan nu. Men smakar det så kostar det. X5 Xdrive50e startar på 995 000 kronor.