Hållbar industri

Sängbotten finalist till stålpris

Andra finalisten: Blupoint från Australien har tagit fram ett billigt och bra sätt att renovera utslitna tänder i grävskopor som används i stora lastmaskiner inom gruvdrift.
Tredje finalisten: Tyska Ruthmann har använt höghållfast stål i teleskopbommen till en skylift.
En av finalisterna: En fjädrande sängbotten i stål, tillverkad av Wranne/Fåhraeus Design i Göteborg.
Sängen består av 25 stycken "stålband".
I dag är sängen en lyxmodell, men man hoppas kunna sälja enklare modeller.

En svensktillverkad sängbotten, en tysk skylift, ett sydafrikanskt dumperflak och australiensiska skoptänder. Det är finalisterna när Swedish Steel Prize delas ut för elfte gången.

Publicerad

Den fjädrande sängbotten i stål är tillverkad av Wranne/Fåhraeus Design i Göteborg och består av 25 stycken "stålband".  Början och slutet av varje band har böjts i en fjärdrande s-form och mittbalken fått en geometri som ska ge både stabilitet och  lagom svikt upp och ner.

–  Tanken var att bygga en sängbotten där varje del kunde spottas ut en maskin och snabbt monteras i butik eller hemma i sovrummet, säger industridesignern Olle Wranne.

Först prövade han och kollegorna med band i aluminium, men materialet blev för sprött. Till slut hittade designfirman SSABs höghållfasta Docol 1200-stål

Sängen som presenteras på Swedish Steel Prize är en lyxmodell, men Olle Wranne hoppas kunna sälja även enklare modeller.

Det andra nominerade företaget är Blupoint från Australien, som har tagit fram ett billigt och bra sätt att renovera utslitna tänder i grävskopor som används i stora lastmaskiner inom gruvdrift.

Lösningen innebär att en ny tandspets i ett stål med hög slitstyrka och bra svetsbarhet svetsas fast mot den kvarvarande delen.

- Eftersom skoptänder för gruvskopor kan behöva bytas flera gånger per dygn ger lösningen kraftigt sänkta driftskostnader, skriver juryn i sin motivering.

Tyska Ruthmann har använt höghållfast stål i teleskopbommen till en skylift. Utformningen har ökat lyfthöjden och lastkapaciteten inom viktgränsen för lätt lastbil (3,5 ton). Konstruktionens styvhet är anpassad för att klara lasterna trots halverad godstjocklek.

Den fjärde finalisten är Van Reenen Steel från Sydafrika, som har tagit fram mer vridstyva och slagtåliga dumperflak genom en ny konstruktion av stål med hög slitstyrka och hållfasthet.

- En ny bottenprofil och mer avrundade hörn ger jämnare slitage och snabbare tippning. Resultatet blir ökad livslängd, lägre vikt, bättre miljöegenskaper och förbättrad produktivitet, skriver juryn 

Priset delas ut av SSABs koncernchef Olof Faxander den 18 november i Stockholm. Vinnaren får, förutom en statyett designad av konstnären Jörg Jeschke, ett stipendium på 100 000 kr.