Hållbar industri

Nya modeller testas direkt i laserskannad kopia av fabriken

It-processutvecklare Magnus Rönnäng. Foto: Sören Håkanlind
Volvo Personvagnar använder laserskannern på ett nytt sätt för mer exakt simulering. Rolf Berlin, från företaget ATS, deltar i projektet tillsammans med Magnus Rönnäng på Volvo. Foto: Sören Håkanlind
It-processutvecklare Magnus Rönnäng. Foto: Sören Håkanlind
Simuleringsexperten David Freed har koll på de 500 virtuella svetsrobotarna på sina skärmar. Foto: Sören Håkanlind
Det är mer än ett år kvar till produktionsstart i Volvos nya karossfabrik – men den virtuella versionen är redan i gång. Foto: Sören Håkanlind

Får den plats eller skrapar den i? I ett nytt projekt testas nya bilmodeller direkt i en laserskannad kopia av fabriken.

Publicerad

I mer än tio år har Volvo Personvagnar använt laserskanning för att få en exakt och aktuell bild av hur det ser ut i de olika verkstäderna.

Tidigare har data från skanningen använts för att justera cad-modellen av fabriken så att den stämmer överens med verkligheten. Men att ständigt hålla cad-modellen uppdaterad är ett enormt arbete. Ommöbleringar gör att stegar, plockpallar, stativ och annat inte alltid står på samma plats.

I ett nytt Vinnova-stött projekt har Volvo därför helt hoppat över cad-modellen. Som tredimensionell karta över verkligheten används i stället bilderna från laserskanningen.

Det kan låta enkelt men det rör sig om stora mängder data i form av så kallade punktmoln. Ett enda svep med skannern ger ett sådant moln med 30 miljoner punkter. För varje punkt finns information om position i x-, y- och z-led samt en färgkod.

Vinsten är att skanningen går snabbt och modellen blir en exakt kopia av verkligheten. En annan finess är att nya produkter i cad-form kan köras runt i modellen.

It-processutvecklaren Magnus Rönnäng visar en simulering där en kaross långsamt åker ner i ett jättebadkar för rostskyddsbehandling.

– Varenda ny bil brukar slå i när den går in i måleriet. Nu ser vi två år innan om det smäller och kan jobba mycket mer proaktivt, säger han.

I ett annat exempel körs en cad-modell av en ny bil längs en existerande lina.

– På så sätt kan vi redan på designstadiet se konsekvenserna i tillverkningen, säger Magnus Rönnäng.

På sikt ska även operatörer finnas med i modellerna.