I mer än tio år har Volvo Personvagnar använt laserskanning för att få en exakt och aktuell bild av hur det ser ut i de olika verkstäderna.
Tidigare har data från skanningen använts för att justera cad-modellen av fabriken så att den stämmer överens med verkligheten. Men att ständigt hålla cad-modellen uppdaterad är ett enormt arbete. Ommöbleringar gör att stegar, plockpallar, stativ och annat inte alltid står på samma plats.
I ett nytt Vinnova-stött projekt har Volvo därför helt hoppat över cad-modellen. Som tredimensionell karta över verkligheten används i stället bilderna från laserskanningen.
Det kan låta enkelt men det rör sig om stora mängder data i form av så kallade punktmoln. Ett enda svep med skannern ger ett sådant moln med 30 miljoner punkter. För varje punkt finns information om position i x-, y- och z-led samt en färgkod.
Vinsten är att skanningen går snabbt och modellen blir en exakt kopia av verkligheten. En annan finess är att nya produkter i cad-form kan köras runt i modellen.
It-processutvecklaren Magnus Rönnäng visar en simulering där en kaross långsamt åker ner i ett jättebadkar för rostskyddsbehandling.
– Varenda ny bil brukar slå i när den går in i måleriet. Nu ser vi två år innan om det smäller och kan jobba mycket mer proaktivt, säger han.
I ett annat exempel körs en cad-modell av en ny bil längs en existerande lina.
– På så sätt kan vi redan på designstadiet se konsekvenserna i tillverkningen, säger Magnus Rönnäng.
På sikt ska även operatörer finnas med i modellerna.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.