”Mad Max”-maskin på smältverket Vargön Alloys

2020-08-26 12:01  

En vanlig lastmaskin skulle aldrig klara den extrema miljön vid ugnen på smältverket Vargön Alloys utanför Vänersborg. Därför byggdes ett specialfordon som närmast för tankarna till ”Mad Max”-filmerna.

På ferrokrom-tillverkaren Vargön Alloys anläggning utanför Vänersborg finns fyra smältugnar, varav en hör till de största i världen: byggd i flera våningsplan och med tolv meters diameter. För att kunna lasta material in i ugnen, och för att städa runtomkring den, krävs en maskin utöver det vanliga.

- Temperaturen i ugnen, där skopan ska in, är runt 700 grader. Samtidigt blir det en enorm värmestrålning ut genom portarna på ugnen, säger Magnus Jansson, projektledare på Vargön Alloy.

Tillsammans med maskinleverantören Hüllert Maskin i Vara diskuterade man sig fram till en lösning. Vargön behövde en maskin som tålde värmestrålningen, kunde lasta minst ett ton i skopan, och hade god räckvidd framåt för att kunna tippa av material inne i ugnen.

Inklädd i skyddande plåtar

Samtidigt måste den vara liten och smidig för att hålla viktbegränsningen på golvet runt ugnen. Valet föll på en teleskoplastare i femtonsklassen av det italienska märket Merlo.

- I grund och botten är det en standardmaskin från Merlo som Hüllert Maskin byggt om utifrån våra behov, säger Magnus Jansson.

Läs mer: Robothundarna ska kartlägga Fords fabrik

För att klara de extrema temperaturerna har man klätt in hela maskinen i skyddande plåtar, och de luftfyllda däcken har bytts mot massiva gummihjul. Alla plastdetaljer har tagits bort, liksom belysning och torkare.

Av hydrauliken är det enbart den inbyggda i bommen som finns kvar, samt en slang för att kunna tippa skopan. Fönsterrutorna har försetts med ett finmaskigt skyddsnät mot värmestrålningen, och bränsletanken är ersatt av en jeepdunk i plåt bakpå maskinen.

För förarens säkerhet har hyttdörren vänts och kan öppnas framåt, som på en bil, för att fungera som värmesköld mot ugnen om maskinen måste evakueras. Förarstolens ryggstöd har sänkts så att man vid nödsituation ska kunna ta sig ut genom bakrutan. Nödbromsen har flyttats och hydrostaten konstruerats om så att man kan rulla maskinen, och baktill sitter en vinsch så att man från säkert avstånd kan dra den bakåt.

”Jättenöjda”

Lyftkapaciteten är 2,7 ton, räckvidden 3,5 meter, och maximal lyfthöjd är 5,9 meter. Förutom skopa kan maskinen utrustas med lyftgafflar och en specialbyggd raka för att hantera material inne i ugnen.

Läs mer: Han ska få industrin att fatta grejen med VR

Klimatanläggningen fungerar som på en standardmaskin, så i hytten råder normaltemperatur.

Är ni nöjda med den?

- Det fanns ett visst motstånd från förarna i början, men nu när vi haft den ett tag så har vi sett att den funkar bra och vi är jättenöjda, säger Magnus Jansson.

Fakta: Europas största tillverkare av ferrokrom

Vargön Alloys AB är en av Europas största tillverkare av ferrokrom. Ferrolegeringar är nödvändiga råvaror för stålindustrin och kunderna är främst tillverkare av specialstål.

Det första smältverket för att tillverka ferrolegeringar byggdes redan 1912. Från början gjordes mest kisel- och manganlegeringar, men sedan slutet av 1970-talet är Vargön Alloys en betydande tillverkare av olika kvalitéer av högkolad ferrokrom.

Idag finns fyra smältugnar i verksamheten. Omkring en miljon ton per år hanteras i företagets transportsystem. 

Tommy Harnesk

Mer om: Maskiner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt