Han ska få industrin att fatta grejen med VR

2020-08-12 06:00  

Marknaden för att använda virtual och augmented reality i industrin kan växa stort de närmaste åren, spår Rise-forskaren Petter Wannerberg. Nu gäller det bara att få industriföretagen att förstå sig på tekniken.

Tänk om man kan bygga ett virtuellt showroom, där industrin kan testa nya processer i 3d-miljö? Och tänk om man kan låta artificiell intelligens producera miljöerna snabbare, billigare och bättre än en människa klarar?

Det är ett par av de frågor som Petter Wannerberg på Rise i Västerås jobbar med.

– Vi vill släppa de här kunskaperna till industrin så snabbt som möjligt, säger Wannerberg, forskningsingenjör och xr-expert på Rise.

Med xr avses extended reality, ett samlande begrepp för virtual reality (vr, eller virtuell verklighet) och augmented reality (ar, eller förstärkt verklighet). För närvarande arbetar Petter Wannerberg, och flera av hans Rise-kollegor, med att underlätta för företag att implementera xr i det Vinnovafinansierade projektet Excited.

Ericsson och ABB med i projektet

Ericsson och vr-utvecklaren Bybrick Interface medverkar i projektet, tillsammans med tunga industriaktörer som Tetra Pak, ABB och Komatsu Forest, en av världens största tillverkare av skogsmaskiner.

Petter Wannerberg. Foto: Tommy Harnesk

Enligt Petter Wannerberg har många industrier börjat intressera sig för xr i olika former, och han ser stor potential för tekniken i processindustrin, både i utbildningssyfte och i produktutveckling och produktionseffektivisering. Detta kan ge stora möjligheter till kostnadsbesparingar, nya innovationer, och minskade risker.

– Inom Excited vill vi bygga ett vr-showroom med flera demonstratorer av xr i en processindustriell miljö, och utveckla en checklista som tydliggör hur xr-implementationer kan designas, beställas, integreras och rullas ut, säger Petter Wannerberg.

Läs mer: Med morgondagens internet blir vår värld aldrig sig lik igen

I detta virtuella showroom ska chefer, processingenjörer, maskinoperatörer med flera kunna gå in och testa olika sätt att jobba i 3d-miljö.

– Där vill vi också visa på skillnaderna mellan de olika 3d-teknikerna, och i vilka olika situationer de kommer bäst till sin rätt, säger Petter Wannerberg.

Interaktiv museiupplevelse

Han exemplifierar med 360-foto kontra Digital Content Creation (DCC), där man handmodellerar modellerna från start.

– Säg att du ska bygga en pelare. Det är ju egentligen bara en kub som du drar upp i höjdled, så det kan du enkelt göra med DCC. Men ska du bygga en fåtölj blir det svårare – ju mer komplexa geometrier, desto mindre användbar blir DCC-tekniken. Med 360-foto kan du enkelt fånga geometrierna, men sedan kan du inte interagera med miljön, exempelvis flytta på fåtöljen, förklarar Petter Wannerberg.

Här hoppas han att projektets vr-showroom ska funka som en interaktiv museiupplevelse, där industriaktörer kan testa vilka tekniker som bäst passar deras behov.

– Det är också tänkt som underlag för intern diskussion för alla som är intresserade av xr, säger Petter Wannerberg.

I projektet Handcode utvecklade Rise och spelföretaget Gleechi en simulator för att träna nyanställd personal med teknik från spelindustrin. Foto: Gleechi

I ett tidigare projekt, kallat Handcode, utvecklade Rise och spelföretaget Gleechi (på Ny Tekniks 33-lista 2018 och 2019) en simulator för att träna nyanställd personal med teknik från spelindustrin.

Läs mer: ”Det är den finaste tekniklistan i Sverige”

– Den finns kvar i vårt Digicore-labb och används som demonstrator för folk från industrin som vill testa virtuell handinteraktion, säger Petter Wannerberg.

”Kommer bli lika vanligt som mobilen”

Handcode-projektet visade på flera fördelar med virtuell operatörsutbildning: man kan träna på att hantera maskinerna precis som man gör på fabriksgolvet, men utan att ödsla tid eller pengar. Dessutom är det förstås säkrare att träna i en virtuell fabriksmiljö, än i en verklig sådan.

– Vi kom fram till att de här virtuella miljöerna är jätteintressanta för industrin, men det blir för dyrt och tidskrävande att producera 3d-modellerna manuellt utifrån all data som laserscanningen tar in. Så mitt fokus nu ligger på hur vr-modeller kan skapas snabbare och billigare. Vi har ett projekt i ansökansstadium, där vi vill undersöka möjligheten att låta en artificiell intelligens producera miljöerna, säger Petter Wannerberg.

Läs mer: Tobiis nya glasögon gömmer den svenska supertekniken

Redan i dag används xr-tekniker inom industrins säljprocesser, för att slippa transportera produkter till mässhallar och kundmöten. Men Rise räknar med att marknaden för xr inom industrin kommer att växa stort de närmaste åren, och Petter Wannerberg ser potential inom en rad olika applikationer.

– Xr är ett nytt medium, och man kan definitivt jämföra det med när mobiltelefonen kom. I början tittade vi lite skeptiskt på den och tänkte, okej, man kan väl ringa med den. Och i dag har vi hela kontor i mobilen.

Att bara använda xr till enstaka uppgifter, som operatörsutbildning eller säljprocesser, vore som att fortfarande bara använda telefonen till att ringa med, menar Petter Wannerberg.

– Jag tror att om en eller två generationer kommer xr att vara lika vanligt, och ha lika många olika användningsområden, som mobilen i dag, säger han.

Måste hitta affärsmodell

Men för att realisera teknikens potential inom processindustrin måste man hitta rätt innehåll att fylla den med. Petter Wannerberg framhåller att dataspelsbranschen formligen sprutar ur sig nya verktyg – men att industrin har en helt annan affärsmodell.

– När en spelutvecklare tagit fram en ny produkt så säljer de samma spel till miljoner kunder världen över. Men ett industriföretag som utvecklar en xr-funktion tar ju egentligen fram en nischprodukt som bara ska användas i deras egen verksamhet. Så en viktig fråga är: hur skapar vi något som snabbt och enkelt kan uppgraderas och få breda tillämpningar?

Läs mer: ”Behöver vi ens kontoret längre?”

En annan utmaning handlar om kommunikationen.

– Cheferna tittar på en ny lösning och säger okej, xr är coolt, men om vi nu köper in en massa headsets och grejer, när får vi tillbaka pengarna? Operatörerna tittar på samma lösning och ser att de ska ha på sig ett stort headset, som måste laddas och så vidare, och frågar sig hur underlättar det här mitt arbete?

Alla inblandade måste tala samma språk, vilket – som Petter Wannerberg säger – inte alltid är det lättaste när det handlar om ny teknik.

– Vi måste få in cheferna, operatörerna, säljarna och skapa en samtalsplattform för att hitta affärsmodellen. Verktygen för samarbete är mycket viktigare än själva tekniken. Men det är roligt att det är så: att även när man jobbar med den mest tekniska tekniken så jobbar man med människor.

Forskningsingenjör på Rise

Gör: Forskningsingenjör och xr-expert på Rise Västerås. Jobbar på sin bachelorexamen i informationsdesign vid Mälardalens högskola

Bakgrund: Jobbat som teknikguide på Västerås stads marknads- och näringslivsbolag Expectrum. Egen företagare inom bland annat virtual reality med firmorna QW Creatives och Cle VR

Ålder: 32 år

Motto: Vi borde göra saker bättre. Och förstå hur svårt det är att göra saker bättre

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt