Hållbar industri Kompositerna bantar fordon Framtidens och dåtidens bilkonstruktion. Klicka för grafik i större format. Grafik: Jonas Askergren 1971 vägde en Volvo 142 1 050 kilo. Volkswagens framtidsprototyp XL1 ska bara väga 795 kilo. Mellanskillnaden är en stor mängd exotiska material och tillverkningsmetoder. Grafik: Jonas Askergren Utöver de nya, lätta prototyperna har tillverkarna också framtidsdrömmar. Volvo Air Motion ska gå på tryckluft, vara byggd av kolfiber och väga 450 kilo. Grafik: Jonas Askergren BMW:s Megacity och... Foto: BMW ... Volkswagen XL1 är två bilar som har stor mängd kolfiberkomposit i karosserna. Foto: VW GRAFIK. För första gången blir bilarna lättare. Det krävs en blandning av knepiga och dyra futuristiska material för att förena miljö, säkerhet och lönsamhet. Jonas Askergren Niklas Dahlin Jonas Hållén Publicerad 15 mar 2011 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volkswagen industri forskning hållbar industri Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.
Meta slog förväntningarna – faller trots det på börsen Facebook-ägaren Meta kom med en stark kvartalsrapport. Men investerarna ser framåt och aktien föll kraftigt i efterhandeln på New York-börsen på grund av resultatprognosen för andra kvartalet.