Hållbar industri

Kompositerna bantar fordon

Framtidens och dåtidens bilkonstruktion. Klicka för grafik i större format. Grafik: Jonas Askergren
1971 vägde en Volvo 142 1 050 kilo. Volkswagens framtidsprototyp XL1 ska bara väga 795 kilo. Mellanskillnaden är en stor mängd exotiska material och tillverkningsmetoder. Grafik: Jonas Askergren
Utöver de nya, lätta prototyperna har tillverkarna också framtidsdrömmar. Volvo Air Motion ska gå på tryckluft, vara byggd av kolfiber och väga 450 kilo. Grafik: Jonas Askergren
BMW:s Megacity och... Foto: BMW
... Volkswagen XL1 är två bilar som har stor mängd kolfiberkomposit i karosserna. Foto: VW

GRAFIK. För första gången blir bilarna lättare. Det krävs en blandning av knepiga och dyra futuristiska material för att förena miljö, säkerhet och lönsamhet.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här