Opinion

”Råolja som dunstar från tankfartyg – ett gigantiskt miljöproblem”

Liberiaflaggade supertankern Mesdar på 315 802 dödviktston. VLCC är den näst största typen av oljetankers (200 000–320 000 dödviktston). Foto: Stefan Hofecker / Alamy
Göran Värmby, konsult hållbar affärsutveckling, f d miljöchef Göteborgs stad

DEBATT. Världens största supertankers läcker enorma mängder lättflyktiga kolväten från råoljan de transporterar. Utsläppen på fem miljoner ton motsvarar nästan EU-ländernas totala landbaserade utsläpp, skriver Göran Värmby.

Avdunstningen av kolväten från de supertankers som fraktar råolja till olika raffinaderier i världen innebär en gigantisk miljöskandal. Inga beslutsfattare, vare sig inom politik, näringsliv eller myndigheter, bryr sig om att försöka stoppa utsläppen från oljeindustrins transporter.

Råoljan förvaras i ett antal stora tankar på fartyget. Tankarna står i förbindelse med omgivande luft för att undvika övertryck. När temperaturen överstiger kokpunkten för ett visst kolväte så avgår en viss mängd per tidsenhet ut genom ventilationsrören av till exempel metan – det mest lättflyktiga kolvätet i råoljan med 24 gånger större växthuseffekt än koldioxid. Även etan, propan och butan avdunstar lätt – alla med en kokpunkt under 0 grader Celsius.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här