ELBILAR

Elbilstest: Volkswagen Tiguan Ehybrid – ”Snudd på inga brister”

VW Tiguan

En ny generation med en sprillans ny ladd-drivlina. Nya Tiguan erbjuds med upp till tio mils räckvidd på el och en gedigen arsenal teknik. Men är det laddhybriden ska man satsa på? Ny Teknik har testat.

Publicerad Uppdaterad

MEB, ID och AI. På senare år har det mesta kretsat kring Volkswagens nya plattform, elbilar och digitalisering. Men trots att strålkastarljuset är på detta – har tillverkaren inte glömt bort vilken modell i ensemblen som spelar förste-fiol.

Tiguan är VW:s mest sålda modell globalt och trots allt snack om ID-familjen – Tiguan säljer ensam bättre än alla elbilarna tillsammans. Det är här VW tjänar pengar och därför lär modellen även de kommande åren vara ett av tillverkarens viktigaste draglok. Ny Teknik åkte därför ned till Frankrike för att se om det här kan vara ett alternativ för de som inte vill ta (hela) klivet in i elektrifiering. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här