Hållbar industri
Viktväktare ger Saab bantartips
Illustration: Jonas Askergen
Saabs bilar måste bli lättare för att klara framtidens koldioxidkrav. Nu tar företaget hjälp av bantarexperter från forskarvärlden och leverantörer. Målet är att få fram bilar som väger 20 till 40 procent mindre än idag.
Nyårslöften om att gå ner i vikt gäller inte bara människor. Vid årsskiftet startade Saab Automotive ett nytt forskningssprojekt tillsammans med Fordonskomponentgruppen. Målet är att få fram lättare bilar och nya samarbetsformer med leverantörerna.
Konceptbilen som ska vara klar sommaren 2013 ska innehålla lösningar som gör det möjligt att bygga bilar 20 till 40 procent lättare än idag. Utan att göra stora kompromisser på annat håll. I höstas bjöd Saab därför in skandinaviska leverantörer till en workshop för att tillsammans fundera kring nya lösningar.
– Vi trodde att det skulle vara svårt för leverantörer som är konkurrenter att samarbeta under de formerna, men det gick riktigt bra, säger projektledaren Anders Holmkvist.
De bästa idéerna stoppas nu in i “Leverantörstruktur för lättare fordon”, som delfinansieras av Vinnova. Där kommer 45 företag och högskolor att delta i sju olika arbetsgrupper.
– Uppdelningen är rätt traditionell. En grupp kommer titta på säten, en annan på cockpit, en tredje på hjulupphängning och så vidare. Men än har vi inte bestämt exakt vilka teknikspår vi ska gå vidare med. Det urvalsarbetet kommer pågå under det första halvåret, säger Anders Holmkvist.
De tydliga och konkreta målen handlar alltså om minskad vikt. Men en minst lika viktig del i projektet är enligt Anna-Lena Björkenstam, inköpsdirektör för bilmaterial på Saab, samarbetet med och mellan leverantörer:
– Under GM-tiden var vi i mångt och mycket låsta till att jobba med GM-specifikationer. Nu vill vi i större grad använda färdiga produkter som leverantörerna har på hyllan eller håller på att utveckla, säger hon och Anders Holmkvist fyller i:
– Som del i GM jobbade vi med globala systemleverantörer som inte alltid har utnyttjat den kompetens som finns hos många underleverantörer. Nu är det en ny situation med nya möjligheter.
– Vi hoppas att deltagarna ska ta med sig både befintlig teknik och mer innovativa idéer som de jobbar med. Projektet har också en hög nivå av akademiskt deltagande - dels med inriktning mot samverkansfrågor, innovationssystem, utvecklingsmetodik och entreprenörsnätverk och dels med inriktning mot lättkonstruktion, avancerad produktionsteknik, simulering och fogning, säger Anders Holmkvist.
Är det en möjlighet att idéer från projektet hamnar i nya företag?
– Det är ett fullt tänkbart scenario. Och det är inte alls nödvändigt att Saab är med där, säger Anders Holmkvist.
Leverantörstruktur för lättare fordon
Deltagare: Bland andra Saab, Fordonskomponentgruppen, SKF, Autoliv, Semcon, SSAB Chalmers, Linköpings Universitet, Högskolan Väst, Innovatum Teknik Park, totalt strax över 40 deltagare.
Budget: 60 miljoner kronor
Slutdatum: Sista juni 2013.
Mål: En konceptbil som visar hur det ska vara möjligt att bygga en Saab som väger 20-40 procent mindre än dagens 9-5. Och att Saab på vägen också fått nya samarbeten med skandinaviska leverantörer.