ELBILAR

VW skippar underleverantörer – ska utveckla nyckelkomponenter själv

Framtida värmehanteringssystemet (vänster) jämförd bredvid det system som sitter i dagens MEB-bilar

Färre underleverantörer och snabbare innovation. Det är VW:s framtid och under koncernens teknikdagar visade man upp ett första resultat: elbilarnas drivlinor har förbättrats markant.

En bil innehåller tusentals komponenter och med tiden har antalet specialiserade underleverantörer i bilbranschen vuxit rejält.

Det här återspeglas även i moderna bilar som trots att de har ett emblem i nosen ofta kan vara en riktig pyttipanna av komponenter från andra företag.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här