ELBILAR

Uppgifter: Polska statselbilen blir försenad

Den polska bilen Izera från delvis statsägda bolaget Electromobility Poland. Landet har tidigare haft flera egna tillverkare, men ingen nutida – då elbilsboomen har skapat en industrimöjlighet. Foto: Izera

Lätt fördröjd, men fortfarande på banan. Det polska ”statselbilsprojektet” Izera har nu meddelat att deras första tänkta modell blir något försenad – och nu är siktet inställt på 2025.

I höstas slog Elctromobility Poland på trumman och berättade att man tagit ett viktig steg mot att etablera ett nytt elbilsmärke kallat Izera. Det i och med ett tekniksamarbete där man köper in Geelys plattform SEA. Först var planen att produktion skulle dras igång redan 2024, nu revideras denna och det hela skjuts ett år framåt.

Nyheter kommer via tyska Automobilwoche som i en intervju fått reda på att det statsägda företaget även valt plats för var deras fabrik ska ligga. Denna etablerar i Jaworzno i sydvästra Polen och tanken är att bygget ska dra igång i början av 2024.

Ett av de bakomliggande skälen rör leverantörsledet. Hela grundtanken med Electromobility Poland är att det ska vara ett företag som står på lokala grundpelare. Polska staten har som krav att underleverantörer ska vara polska – och att den lokala industrin som helhet ska gynnas av projektet. Bilarna ska ju bygga på Geelys SEA-plattform, men en viktig del är ju att man inte kommer köpa komponenterna av den kinesiska koncernen.

Prislapp som tilltalar många

När det gäller den första modellen kommer det vara en bil baserat på en av de två prototypfordon som Izera visat: en halvkombi och en crossover. T100 och Z100.

Specifikationerna är inte klara, men för att vara relevanta 2025 och efter handlar det nog om bilar med runt 400 km i räckvidd och övrig prestanda som matchar dagens utbud.

Men icke att förringa – tanken är framförallt att det ska vara en elbil som de flesta har råd att köpa.