Vd första ”kunden” i luften med batteridrivna farkosten

2018-01-12 13:55  
Foto: Intel

Vem som helst ska klara av att vara pilot i en Volocopter. Intels vd Brian Krzanich blev den första officiella kunden. Se hans provflygning med den batteridrivna farkosten.

Volocopter är världens första multikopter som har certifierats för bemannade flygturer – och den gjorde en storartad entré på CES-mässan i Las Vegas. När Intel höll sitt huvudanförande flög farkosten in och landade på scenen. Det var en vågad manöver, för även om cockpiten är kompakt så mäter ställningen för de 18 rotorerna 7,35 meter i diameter.

Daimler trodde på flygtaxi-konceptet och förra året investerade de i företaget från Bruchsal i Tyskland. Under 2017 genomfördes de första obemannade flygningarna i Dubai, men faktum är att Intels vd Brian Krzanich blev ”den första officiella kunden”. Flygningen skedde under december i en hangar utanför München, men företaget vågade inte ta några chanser. Farkosten fjärrstyrdes av en operatör på marken. Nu har en film offentliggjorts – ser Krzanich nervös ut?

Efter flygturen gav vd:n prognosen att alla en dag kommer flyga en Volocopter. Den har plats för två personer och kan bära 160 kilo last en sträcka på 27 kilometer, autonomt då detta tillåts. Topphastigheten är 100 km/h, men för att klara den optimala flygtiden – 27 minuter – bör man hålla 50 km/h. Farkosten sägs vara god för 2 000 meters höjd.

Designen av flygkroppen påminner om en helikopter, men inne i cockpiten är upplägget betydligt enklare. Volocoptern manövreras med en ensam joystick, och enligt tillverkaren krävs endast en kort introduktion för att kunna flyga ”drönaren”. Bakom den intuitiva styrningen ligger ett avancerat stödsystem med fler än 100 mikroprocessorer. Även om föraren släpper joysticken så håller sig maskinen automatiskt stabil i luften. I områden där farkoster får operera autonomt kan föraren låta Volocoptern flyga sig själv.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt