TECH
Lista: Så här dåliga är biltillverkarna på dataskydd – Tesla är värst
Hittills har mer än två miljoner exemplar av Model 3 sålts. Arkivbild.
Tesla
Moderna bilar samlar in stora mängder känsliga data, i vissa fall även om sexvanor. Men tillverkarna gör alldeles för lite för att skydda användarnas integritet, slår Mozilla fast i en ny rapport.
En integritetsmardröm – så beskriver Mozilla Foundation hur tillverkarna av moderna bilar hanterar datasekretess.
Mozilla: Alla tillverkare misslyckas
Den ideella organisationen, som bland annat står bakom webbläsaren Firefox, har undersökt hur bra fordonsbranschen är på att hantera integritet och sekretess av känslig personinformation som samlas in om användarna.
Neue klasse – här är bilen som ska säkra BMW:s framtid
I rapporten har 25 bilmärken granskats – och inget av dessa lever upp till Mozillas kriterier för integritetsskydd. Organisationen kommer bland annat fram till att:
- Alla tillverkare samlar in mer personliga data än vad som är nödvändigt för inbyggda system och tjänster. Det handlar om stora mängder av känsliga uppgifter som rör allt från platsdata till information om politiska åsikter och körvanor. Nissan och Kia går ännu längre – och kan kartlägga användarens sexvanor, vilket framgår av tillverkarnas integritetspolicyer.
- 84 procent av tillverkarna hävdar att de kan dela vidare dina privata data med exempelvis tredjepartsleverantörer. Hela 76 procent av bilmärkena uppger att de även kan sälja vidare integritetskänslig information till datamäklare. Mozilla har heller inte kunnat fastställa om all information som samlas in krypteras.
- Av de 25 granskade bolagen är det enbart två – Dacia och Renault – som uppger att bilägare kan radera privatdata om så önskas. Majoriteten av tillverkarna, 92 procent, erbjuder förarna liten eller ingen kontroll över egna data som inhämtas via bilarna. Mozilla konstaterar att Dacia och Renault, som ägs av samma koncern, har sina huvudkontor i Europa där dataskyddsförordningen gdpr stärker privatpersoners rättigheter.
Hypat elbilsbolag i botten
Den värsta syndaren i ligan är Tesla, enligt Mozillas kriterier gällande datasekretess, it-säkerhet och hur pålitliga tillverkarnas ai-tjänster är.
Toyota testar bränslecellsteknik i Hilux
Elbilspionjären har vid flera tillfällen mottagit skarp kritik för bristande praxis kring sekretess – exempelvis efter att det framkommit att Teslaanställda delat vidare känsligt bild- och videomaterial som samlats in av kamerorna i kundernas bilar.
Fakta
Hela listan: Biltillverkarna som är sämst på integritetsskydd
(Listan går från värst till minst dåliga enligt Mozillas rankning.)
1. Tesla
2. Nissan
3. Hyundai
4. Cadillac
5. GMC
6. Buick
7. Chevrolet
8. Kia
9. Acura
10. Honda
11. Mercedes-Benz
12. Audi
13. Lincoln
14. Ford
15. Lexus
16. Toyota
17. Volkswagen
18. Dodge
19. Chrysler
20. Jeep
21. Fiat
22. Subaru
23. BMW
24. Dacia
25. Renault
Källa: Mozilla Foundation