TECH

Google stäms på 24 miljarder av 32 mediebolag

Mediebolagen är missnöjda med hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden. Arkivbild.

En grupp av 32 mediebolag i 13 europeiska länder stämmer teknikjätten Google på 2,1 miljarder euro, motsvarande nästan 24 miljarder kronor.

Publicerad Uppdaterad

Mediebolagen anser sig, via sina juridiska ombud, ha lidit ekonomiska förluster på grund av hur Google har använt sin ställning på annonsmarknaden.

"Utan Googles missbruk av sin dominerande ställning skulle medieföretagen ha fått betydligt högre intäkter från annonsering och betalat lägre avgifter för tjänster inom annonsteknik. Avgörande är att dessa medel skulle ha kunnat återinvesteras i att stärka det europeiska medielandskapet", säger de juridiska ombuden i sin stämningsansökan, enligt Reuters.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här