TECH

Ericssons ordförande: ”Vi tror att det vänder men har ingen kontroll på när”

Ericsson

Ericsson har ännu ett turbulent år bakom sig och förhandlingar om det senaste sparpaketet pågår. Styrelseordförande Jan Carlson ser ingen omedelbar ljusning på mobilnätsmarknaden.

Publicerad Uppdaterad

– Trafiktätheten i näten gör att det kommer att vända, men frågan är när, säger Jan Carlson till TT.

Styrelseordförande Jan Carlson på Ericssons årsstämma.

Telekomjättens styrelseordförande konstaterade på bolagets årsstämma i Kista på onsdagen att fjolåret var utmanande ”på många plan”. Inte minst stora svårigheter på telekommarknaden i USA ligger bakom kräftgången.

I mars kom den senaste konsekvensen – ytterligare 1 200 tjänster försvinner i ett nytt sparpaket i Sverige. Det följer på personalnedskärningar på tusentals tjänster globalt under 2023, varav 1 400 i Sverige.

Ingen tillväxt för mobilnät

Jan Carlson kan inte svara på om ännu fler nedskärningar kommer i år.

– Det här är ju vår bedömning just nu och den bygger på att vi sett en fortsatt utmanande mobilnätsmarknad. Vi såg det 2023 och vi ser det fortsätta in i 2024.

– Det har inte funnits någon tillväxt på mobilnätsmarknaden under en tid. Vi tror att det vänder, men vi har ingen kontroll på när.

Handlar det om ett år, två år, flera år?

– Bra fråga, ingen vet. Det är i händerna på våra kunder och hur de ser på sin verksamhet, sin trafik och sin investeringsförmåga, svarar Carlson.

Facket på Ericsson har kritiserat det senaste sparpaketet som framstressat, ett uttryck för panik, där detaljerna varit få.

Är det bråttom?

– Jag vill inte kommentera fackföreningarnas uttalande. Men vi tycker alla att det är tråkigt när man behöver fatta den här typen av beslut, det är tråkigt för alla parter, säger Jan Carlson.

Fjolåret bjöd på en jätteförlust – 26 miljarder kronor – för Ericsson och värdet på det helägda molntjänstföretaget Vonage skrevs ned med 32 miljarder kronor. Vonage förvärvades så sent som 2022 för 63 miljarder.

Jan Carlson medger med facit i hand att prislappen var väl hög.

– Vonage är en viktig del av vår strategi inom företagssegmentet. Men det var naturligtvis så i efterskott att vi kanske skulle ha väntat, men vi hade ingen kristallkula för att se hur värdet skulle utvecklas, med krig, oroligheter och stigande räntor med mer. Så det är bara att se hur affären utvecklas framåt, säger han och nämner nya samarbeten med Deutsche Telekom, Verizon och AT&T.

När kommer Vonage att framstå som ett bra köp?

– Ja, det kommer att ta tid, jag har ingen tidplan att ge.